Co oznaczają kolory spalin?

co oznaczają kolory spalin

W spalinach samochodowych znajdują się między innymi tlenki węgla, azotu i siarki, aldehydy, ozon czy węglowodory. Obecnie normy emisji tych szkodliwych dla środowiska substancji są mocno rygorystyczne, dzięki czemu samochody nie trują nas w takim stopniu, jak mają to w zwyczaju pojazdy sprzed dwóch dekad i starsze. Więcej o normach pisaliśmy w artykule pt. Jakie są dopuszczalne emisje spalin w samochodach? Jednakże spaliny to nie tylko szkodliwe gazy. Ich barwa może też wiele powiedzieć o stanie silnika i jego ewentualnych awariach. Tak więc co oznaczają kolory spalin samochodowych?

Co oznacza nadmierne dymienie w czasie zimy?

Zacznijmy od tego, co oznaczają kolory spalin zimą. Tu do zmiany ich barwy podejść trzeba z większym dystansem. Zwłaszcza jeśli samochód dymi na biało. Wówczas najczęściej winna jest temu nagromadzana w układzie wydechowym woda, która po uruchomieniu silnika zaczyna odparowywać. Nie jest to groźne, bo po przejechaniu kilku kilometrów zjawisko to powinno ustąpić. Każdy inny kolor spalin może już oznaczać znacznie poważniejsze problemy.

Co sugerują czarne chmury z wydechu?

Z czarnym dymem spotykamy się dziś znacznie rzadziej aniżeli kiedyś, kiedy dotyczyło to niemal każdego pojazdu z silnikiem wysokoprężnym. Jeśli zauważycie taki kolor dymu wydobywającego się z rury wydechowej macie powód do zmartwień.

* awaria wtryskiwaczy

Najczęściej oznacza to uszkodzenie wtryskiwaczy, a dokładniej zbyt małe ciśnienie wtrysku bądź też jakieś nieszczelności. Przy takiej awarii niezbędna będzie kosztowna regeneracja, choć zauważyć trzeba, że nie zawsze jest to możliwe. Wówczas konieczny będzie zakup nowych elementów, co niesie ze sobą wydatek rzędu kilku tysięcy złotych.

*usterka intercoolera

Czarny dym może być też oznaką awarii intercoolera. Wówczas poza spalinami w ciemnym kolorze auto takie charakteryzuje się wyraźnym spadkiem mocy i głośniejszą pracą jednostki napędowej. Na szczęście wyeliminowanie tego problemu nie jest już tak kosztowne, bo sprowadza się do kwoty maksymalnie kilkuset złotych.

* uszkodzona turbosprężarka

Ciemne spaliny mogą być też wynikiem problemów z turbosprężarką. Wówczas niezbędna stanie się jej regeneracja, co niesie ze sobą koszt co najmniej 1000-1500 zł.

* źle przeprowadzony tuning

Wprawdzie rzadko, ale jednak zdarza się, że czarny dym z rury wydechowej pojawia się też w sinikach benzynowych. Dzieje się tak w sytuacji, kiedy przeprowadzono mało profesjonalny tuning komputera jednostki napędowej. W takiej sytuacji do komory spalania wtryskiwana jest zbyt duża ilość paliwa, co będzie skutkowało czarnym dymem nie tylko podczas jazdy, ale też na biegu jałowym. Usunięcie tego problemu wykonać można przez powrót do pierwotnych ustawień komputera sterującego silnikiem.

Co oznaczają niebieskie kolory spalin?

Co oznaczają kolory spalin o barwie innej niż czarna? Z rury wydechowej wydobywać się mogą spaliny w kolorze niebieskim. Zazwyczaj parobem tkwi tutaj w nadmiernym spalaniu oleju, co może być efektem mocno wyeksploatowanej sprężarki.

Za niebieski dym odpowiadać mogą także mocno zużyte pierścienie tłokowe lub prowadnice zaworów czy ich uszczelniacze. Wyeliminowanie tego problemu możliwe jest poprzez regenerację czy wymianę turbosprężarki. Rzadziej niezbędny jest remont całego silnika, co jednak wielokrotnie jest mało opłacalne, bo generuje koszta nawet kilkunastu tysięcy złotych.

O czym świadczą spaliny w kolorze szarym?

Dym o barwie szarej to zazwyczaj błąd centralnego sterownika. Chcąc wyeliminować tę usterkę, w pierwszej kolejności przyjrzeć się trzeba czujnikowi temperatury silnika. Jego wymiana to koszt nawet kilkuset złotych, jeśli jest to element nowy. Ten używany nabyć można za 100-150 zł, choć nie ma tak wielkiej pewności co do jego jakości. Pozostawianie tej sytuacji samej sobie oznacza, że komputer będzie otrzymywać błędne dane i dawkować mieszankę paliwowo-powietrzną jak wtedy, kiedy silnik jest zimny.

Co oznaczają kolory spalin? Dym biały.

Biały dym wiąże się najczęściej z uszkodzeniem głowicy lub jej uszczelki, przez co do cylindrów dostaje się płyn z chłodnicy. Zweryfikować można to, kontrolując poziom płynu w zbiorniku. Wskazówką może być też zachowanie samego samochodu, który traci na swej mocy. Poza tym dymienie zwiększa się proporcjonalnie do wzrostu obciążenia jednostki napędowej. Wyeliminowanie tego problemu możliwe jest tylko w jeden sposób. Niezbędny jest wówczas remont głowicy.

Co sugeruje brunatny kolor spalin?

Wiemy już, co oznaczają kolory spalin poza barwą brunatną. Dym w tym kolorze to zazwyczaj poważne problemy, których wyeliminowanie wiążę się ze stratą dużych zasobów gotówki. Jeśli brunatne spaliny pojawiają się jednocześnie ze spadkiem mocy silnika czy zwiększonym zużyciem paliwa i oleju silnikowego, świadczy to o uszkodzeniu gładzi cylindrów i pierścieni tłokowych.

Podsumowanie

Jak w związku z tym widzimy, inny od standardowego dym wydobywający się z rury wydechowej często jest oznaką poważnych problemów. Wiedząc, co oznaczają kolory spalin samochodowych, można jednak zareagować i taką usterkę naprawić. Przynajmniej w większości przypadków, bo niekiedy zdarzyć się może, że jest to problem, którego wyeliminowanie nie ma większego sensu, gdyż sama naprawa przekracza wartość takiego pojazdu. O innych podobnych usterkach, które są bardzo kosztowne, wspominaliśmy natomiast w artykule pt. Które usterki samochodowe mogą zrujnować budżet?“.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 3 Średnio: 3.3]
Dowiedz się, czym jest numer VIN. Nie daj się oszukać przy zakupie nowego samochodu!
Numer VIN

Odpowiedz