Co dalej z UBEREM i Bolt (dawnym TAXIFY)?

Podziel si─Ö:

Pojawi┼é si─Ö pierwszy projekt zmian, jakie mia┼éyby wej┼Ť─ç w ┼╝ycie od 2020 r. Zak┼éadaj─ů one konieczno┼Ť─ç oznakowania pojazd├│w i wykupienia licencji przez kierowc├│w UBER czy Bolt. Natomiast nic nie wiadomo o czasowym wy┼é─ůczeniu dzia┼éania aplikacji ┼é─ůcz─ůcych klient├│w z kierowcami. Na stole pojawia┼éy si─Ö propozycje zawieszenia ich dzia┼éania, a┼╝ do┬á momentu przeg┼éosowania┬á projektu przez Rz─ůd i wej┼Ťcia w ┼╝ycie przepis├│w.

Dzia┼éalno┼Ť─ç po┼Ťrednik├│w niezgodna z prawem

Przypomnijmy jednak dlaczego Rz─ůd szykuje zmiany w us┼éugach przewozowych? Ot├│┼╝ z dzia┼éalno┼Ťci UBERA i jemu podobnych firm przewozowych niezadowoleni s─ů taks├│wkarze, kt├│rzy na tym po prostu trac─ů. Ponadto g┼é├│wnym argumentem podnoszonym przez ┼Ťrodowisko jest fakt, i┼╝ w tej chwili dzia┼éalno┼Ť─ç po┼Ťrednik├│w przewoz├│w osobowych nie jest uregulowana ┼╝adnymi przepisami prawa. To wy┼é─ůcza mo┼╝liwo┼Ť─ç kontroli tych podmiot├│w.

Po┼Ťrednicy maj─ů lepsze ceny

Ka┼╝dy, kto cho─ç raz skorzysta┼é z tego typu przewoz├│w wie, ┼╝e przejazd zam├│wiony za po┼Ťrednictwem aplikacji UBER czy Bolt wychodzi znacznie taniej. Przyk┼éadowo na terenie Warszawy podr├│┼╝ noc─ů z jednego kra┼äca miasta na drugi (trasa ok. 30 km) nawet do drugiej strefy TAXI wynosi ok. 45 – 50 PLN, podczas gdy za us┼éugi licencjonowanego taks├│wkarza zap┼éacimy nawet 180 PLN. R├│┼╝nica znaczna i odczuwalna dla portfela przeci─Ötnego “Kowalskiego”. Nic wi─Öc dziwnego, ┼╝e taks├│wkarze trac─ů klient├│w…

Bezcenne bezpieczeństwo

Jak m├│wi Pan Jaros┼éaw z warszawskiej firmy taks├│wkowej podr├│┼╝ UBEREM czy Boltem mo┼╝e nas jednak s┼éono kosztowa─ç. Znaczna cz─Ö┼Ť─ç kierowc├│w to w zasadzie obcokrajowcy. Nie maj─ů licencji, ubezpieczenia ani┬á zweryfikowanej przesz┼éo┼Ťci dot. wykrocze┼ä czy przest─Öpstw. Jest dobrze, jak nic si─Ö nie dzieje, ale w przypadku kolizji nawet nie wiemy, kto b─Ödzie ponosi┼é odpowiedzialno┼Ť─ç? Kierowca mo┼╝e si─Ö ulotni─ç za granic─Ö, firma wynajmuj─ůca pojazd umyje r─Öce podobnie jak UBER czy Bolt, kt├│ry stwierdzi, i┼╝ on jedynie po┼Ťredniczy w przekazywaniu zlece┼ä od klienta do kierowcy.

Osobn─ů kwesti─ů jest te┼╝ stan techniczny pojazd├│w. Jak─ů klient ma pewno┼Ť─ç, i┼╝ wioz─ůcy go pojazd jest bezpieczny…? Kto jest za to odpowiedzialny?

Projekt zmian Rz─ůdowych

W odpowiedzi na te i inne zarzuty Rz─ůd przygotowa┼é nowe rozwi─ůzania zak┼éadaj─ůce liberalizacj─Ö rynku. Nowe za┼éo┼╝enia, kt├│re maj─ů wej┼Ť─ç w ┼╝ycie od 2020 roku zak┼éadaj─ů:

  • wprowadzenie licencji na po┼Ťrednictwo przewozu os├│b
  • posiadanie przez kierowc─Ö zabezpieczenia w wys. 5000 PLN
  • za┼Ťwiadczenia o niekaralno┼Ťci
  • prowadzenie dzia┼éalno┼Ťci gospodarczej na podstawie wpisu do CEIDG lub Krajowego Rejestru S─ůdowego

Ponadto na po┼Ťrednik├│w na┼éo┼╝one zostan─ů obowi─ůzki:

  • weryfikacji licencji┬á kierowc├│w
  • prowadzenia rejestru zlece┼ä 5 lat wstecz
  • prowadzenia rejestru przedsi─Öbiorc├│w, kt├│rym zlecaj─ů przew├│z os├│b, r├│wnie┼╝ 5 lat wstecz
  • oznakowania pojazd├│w

Projekt zmian w ustawie ca┼éy czas budzi du┼╝e kontrowersje, a ┼Ťrodowiska taks├│wkarzy maj─ů nadal uwagi dotycz─ůce chocia┼╝by egzekucji istniej─ůcych ju┼╝ przepis├│w i ┼Ťci─ůgalno┼Ťci kar na┼éo┼╝onych na po┼Ťrednik├│w. Jako przyk┼éad na posiedzeniu Komisji Infrastruktury przytoczono firm─Ö transportow─ů po┼Ťrednicz─ůc─ů w przewozie os├│b. W ci─ůgu p├│┼étora roku otrzyma┼éa ona kary na kwot─Ö 1 800 000 PLN. ┼Üci─ůgalno┼Ť─ç tych kar do dzi┼Ť wynosi zero PLN.

Minister Infrastruktury – Andrzej Adamczyk zapewnia, i┼╝ celem zmiany przepis├│w jest r├│wna konkurencja i uregulowanie stosowania nowoczesnych technologii w przewozach. Jak to si─Ö uda wprowadzi─ç w ┼╝ycie? Zobaczymy.

 

Ocena naszych czytelnik├│w
[Suma: 1 Średnio: 5]
Dowiedz si─Ö, czym jest numer VIN. Nie daj si─Ö oszuka─ç przy zakupie nowego samochodu!
Numer VIN

1 komentarz

Odpowiedz