Co cieknie z samochodu?

co cieknie z samochodu

Co cieknie z samochodu poza olejem silnikowym? Powodów wycieków i cieknących płynów jest mnóstwo. Co za tym idzie, często jest to objaw poważnej awarii, a tym samym również i związanych z tym wydatków.

Wycieki a badanie techniczne

Co kluczowe, od jakiegoś czasu na wszelkie wycieki z samochodu bardzo rygorystycznie patrzą diagności. Dlatego nawet niewielki wyciek może skończyć się odesłaniem samochodu z badania z kwitkiem. Nie ma w tym zresztą nic szczególnego, ponieważ to nie tylko ewentualne zanieczyszczenie ziemi lub wody, ale i kwestia bezpieczeństwa. Jednak wycieki to nie tylko olej silnikowy. Co cieknie z samochodu poza nim? Na przykład paliwo, płyn hamulcowy, płyn z chłodzący, czynnik chłodzący z klimatyzacji, olej z układu wspomagania kierownicy, olej przekładniowy ze skrzyni biegów, płyn z układu sterowania sprzęgłem czy płyn z zawieszenia hydropneumatycznego.

Dawniej wycieki nie były niczym szczególnym. Często wynikały z budowy danego elementu. Obecnie wygląda to już zupełnie inaczej, a na przykład silniki są zabudowane w komorach matami wygłuszającymi. Dlatego często mniejszych wycieków w ogóle nie widać, a dać one o sobie znają dopiero wówczas, kiedy problem jest już poważny. Na przykład olej po rozgrzaniu pod wpływem temperatury może się zapalić. Tak samo groźne jest ryzyko pożaru paliwa, które jest jeszcze bardziej podatne na zapłon. Nic dziwnego, że wielokrotnie diagności nie dopuszczają takiego samochodu do ruchu. Co wtedy? O tym w artykule pt. Co zrobić po niezaliczonym badaniu technicznym?“.

Co cieknie z samochodu – olej z silnika

Najpowszechniejsze są oczywiście wycieki oleju silnikowego. Obecnie jednostki napędowe powinny być suche, a jedynie lekką wilgoć można w nich zaobserwować na uszczelce pokrywy zaworowej lub przy korku wlewu. Znacznie gorzej, jeżeli olej sączy się już ze wszystkich uszczelek. Oznacza to wzrost ciśnienia w skrzyni korbowej i ogólny zły stan silnika. Co wówczas?

W pierwszej kolejności należy zmierzyć kompresję, bo nie jest wykluczone, że niezbędny będzie remont generalny silnika, a nawet jego wymiana na nową jednostkę. Jeśli nie zaobserwowano problemów na tym polu, dopiero wówczas wymieniać można uszczelniacze. Zdarza się też, że powodem wzrostu ciśnienia w skrzyni korbowej jest zatkane jej odpowietrzenie.

Niepokojącym objawem są również wycieki oleju z przewodów turbosprężarki doprowadzających powietrze do silnika. Może to oznaczać poważne zużycie turbiny. W silnikach wysokoprężnych może się to skończyć zassaniem dużych ilości oleju do jednostki napędowej, co doprowadzi do tzw. rozbiegania. Jest to nagły wzrost obrotów silnika, co może skończyć się jego zatarciem. Szerzej ten problem został opisany w artykule Choroba szalonych diesli — czym jest i jak sobie z nią radzić?“.

Co cieknie z samochodu – paliwo

Wyciekać może również paliwo. Jako że ze względu na intensywny zapach kierowcy szybko przyzwyczajają się do zapachu paliwa, łatwo taki wyciek przeoczyć. Pomóc mogą pasażerowie, którzy powinno go wyczuć i zwrócić uwagę na niepokojący, a intensywny zapach benzyny czy oleju napędowego. Paliwo najczęściej wycieka przez sparciałe przewody lub uszczelki wtryskiwaczy. Co kluczowe i niebezpieczne jest ono łatwopalne i rakotwórcze, a więc problem ten należy jak najszybciej rozwiązać.

Co cieknie z samochodu – olej ze skrzyni biegów

Wycieki mogą dotyczyć również skrzyni biegów. Nie zawsze może to być jednak olej przekładniowy. Możliwe, że po obudowie skrzyni do sprzęgła spływa olej wyciekający przez uszczelniacz wału korbowego.

Jeżeli jest to skrzynia automatyczna (ATF), olej ma tam z reguły inny kolor od olejów silnikowych i najczęściej jest czerwony, ewentualnie brunatnobrązowy. Winni mogą być mechanicy, którzy wlali go zbyt wiele, a po rozgrzaniu mechanizmu leje się on z odpowietrzenia przekładni.

To poważne zagrożenie dla sprzęgła, które często powoduje jego przedwczesną usterkę. Wyciek grozi też samej skrzyni, która z powodu braku odpowiedniego poziomu tej cieczy może się po prostu zatrzeć. Niestety, o wycieku oleju ze skrzyni nie informuje żadna kontrolka.

Co cieknie z samochodu – płyn hamulcowy

Kierowca poinformowany zostanie natomiast o zbyt niskim stanie płynu hamulcowego. Niekiedy to wynik zużycia klocków i tarcz hamulcowych. Płyn wypływa, jeśli tłoczek jest zbyt wysunięty z zacisku, w innym wypadku z hydraulicznego wysprzęglika. Jeśli pojawił się ten problem, trzeba reagować stosunkowo szybko, bo jest to niezwykle niebezpieczna usterka.

Co cieknie z samochodu – płyn chłodzący

Częstym problemem jest też ubytek płynu chłodzącego. Jeśli szybko go ubywa, a zacieków nie ma na silniku czy chłodnicy, jest to powód do zmartwień. Powodem wycieków może być wówczas przepalona uszczelka pod głowicą, a to już wydatek nawet kilku tysięcy złotych. Lepiej, jeśli płyn wycieka wówczas z nagrzewnicy lub zaworów ogrzewania wnętrza, choć i to spore koszty. Mimo iż nie jest to poważna usterka, jej wyeliminowanie wiąże się z demontażem między innymi deski rozdzielczej, a roboczogodziny pracy mechanika kosztują.

Co cieknie z samochodu – czynnik chłodzący lub olej z układu klimatyzacji

Sporą wartością dodaną samochodu jest sprawny układ klimatyzacji. Nie będzie ona w pełni sprawna, jeżeli z układu wycieknie czynnik chłodzący lub olej smarujący cały system. Wprawdzie po wycieku oleju można uzupełnić układ chłodziwem, ale w konsekwencji doprowadzi to do jego zatarcia. Olej w układzie klimatyzacji, którego jest w granicach 150-300 ml powinien zostać dobrany do rodzaju gazu chłodzącego.

Widać w związku z tym wyraźnie, że wycieki mogą dotyczyć wielu różnych płynów eksploatacyjnych. Mimo iż dawniej wiele z nich nie było tak groźnych, obecnie może skończyć się tragedią i na przykład szybkim spaleniem samochodu. Nic więc dziwnego, że wielu diagnostów woli dmuchać na zimne i chronić kierowców, nie dopuszczając ich samochodów do ruchu.

Wycieki przy zakupie samochodu

Na wycieki uwagę zwrócić trzeba również przy zakupie samochodu na rynku wtórnym. Zwłaszcza w sytuacji, kiedy sprzedawca je zataja lub próbuje wmówić nabywcy, że to tylko błahostka. Takich oszustów, których wśród sprzedających samochody używane przecież nie brakuje, wykryć pozwala ekspercki raport z oględzin pojazdu. Składa się on z wielu kluczowych sekcji:

  • Informacji podstawowych i dodatkowych auta
  • Oceny zewnętrznej pojazdu
  • Oceny szyb
  • Określenia stanu świateł
  • Oceny stanu opon i felg
  • Oceny komory silnika
  • Ekspertyzy wewnętrznej pojazdu
  • Oceny kokpitu i stanu elementów tapicerki
  • Informacji zebranych podczas jazdy próbnej
  • Sprawdzenia podwozia
  • Sprawdzenia pod komputerem diagnostycznym
  • Historii napraw

W podsumowaniu ów raportu nabywca znajdzie informacje o tym, czy pojazd nie wymaga wkładu finansowego, a jeżeli tak to w jakim stopniu. Ekspert wyraża również obiektywną opinię, czy warto decydować się na taki zakup. Oczywiście to tylko jeden z raportów, który pomaga przy zakupie auta na rynku wtórnym. Pomocny jest również raport VIN, a poza tym inne popularne czynności – oględziny z mechanikiem, przegląd techniczny w ASO lub niezależnym warsztacie.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 1 Średnio: 5]
Dowiedz się, czym jest numer VIN. Nie daj się oszukać przy zakupie nowego samochodu!
Numer VIN

1 komentarz

  1. Wyciek jakiejkolwiek substancji z silnika – nigdy nie wróży niczego dobrego…. Należy czym prędzej ustalić przyczynę, aby nie doprowadzić do poważnej usterki.

Odpowiedz