Citroen DS5 – opinie, dane techniczne, spalanie

Jakie opinie ma Citroen DS5?

Czy opinie, jakie ma Citroen DS5 są na tyle pochlebne, aby zainwestować w niego swoje środki? Jak na tle innych modeli segmentu premium prezentuje się francuski hatchback?

Jaki jest Citroen DS5?

Citroen DS5 opinie wśród kierowców zbiera pochlebne. Samochód był produkowany przez Francuzów w latach 2011-2015, a później do 2018 roku oferowany jako DS 5 pod nową marką DS Automobiles.

Nadwozie Citroena DS5 było inspirowane Concordem. Poprzez model DS5 Francuzi chcieli zaatakować segment premium. Linia nadwozia jest pełna detali i mocnych przetłoczeń, prezentując się dynamicznie i nowocześnie. Model przeszedł jeden face lifting. W 2015 roku, przy okazji zmiany marki oferującej auto, pojawił się nowy grill, z którego usunięto logo Citroena. Ponadto zmieniono kształt lamp, a we wnętrzu po raz pierwszy zastosowano ekran dotykowy, dzięki czemu z kabiny usunięto aż 12 przycisków. Jednocześnie poszerzono poziom wyposażenia, między innymi o niedostępne wcześniej systemy bezpieczeństwa. Dodatkowo modernizacji poddano silniki, które od tej pory spalały mniej paliwa i spełniały normy emisji spalin Euro 6.

Nieźle jak na auto segmentu D, przynajmniej w wersji spalinowej, jest z pojemnością kufra, który liczy sobie od 468 do 1288 litrów. Gorzej wygląda to w modelach hybrydowych. W ich przypadku bagażnik liczy sobie jedynie 322 litry pojemności.

Wyposażenie DS5

O ile z zewnątrz auto prezentuje się naprawdę ciekawie, o tyle jego wnętrze nie jest doskonałe. Kabina pasażerska to przede wszystkim wiele obłych i gładkich plastików, a przy tym mnóstwo różnych przycisków. Jeżeli nawiązywać do wspomnianego Concorda, kabina DS5 przypomina kokpit samolotu. Jednak mało ergonomiczne wnętrze to nie wszystko. Z biegiem czasu uwidaczniają się problemy jakościowe. Tapicerka się starzeje, a plastiki zaczynają trzeszczeć.

Biorąc pod uwagę wyposażenie, Citroen DS5 oferuje między innymi 7 poduszek powietrznych, dwustrefową klimatyzację automatyczną, elektryczne lusterka i szyby, rozbudowany system audio, wyświetlacz head-up, systemy ABS i ESP czy asystenta pasa ruchu.

Citroen DS5 - opinie kierowców
Nowy Citroen DS5

Citroen DS5 – opinie o silnikach

Pośród jednostek benzynowych Citroen DS5 napędza silnik 1.6 THP. To motor napędowy o czterech cylindrach, z doładowaniem i bezpośrednim wtryskiem paliwa. Jednostka napędowa występuje w dwóch wersjach mocy – 156 KM i 200 KM.

Kierowcy narzekają w nim na niską trwałość łańcucha rozrządu. Dlatego dla wydłużenia jego żywotności należy regularnie kontrolować zużycie oleju silnikowego i uzupełniać jego ewentualne braki. Ponadto silnik benzynowy jest dość dynamiczny, choć paliwożerny. Wedle producenta, egzemplarze z jednostką benzynową spalają średnio ok. 7 l na 100 km. W praktyce benzynowy Citroen DS5 spalanie ma znacznie wyższe.

Szerszy wybór jest wśród silników wysokoprężnych. Motor 1.6 HDI występuje w wersji o mocy 112 KM i 120 KM. Braki w dynamice nadrabia niskim spalaniem w okolicy 4,5 l na 100 km. Silnik jest też stosunkowo trwały, choć należy tu zwrócić uwagę na przewód doprowadzający olej do turbiny, w którym zbierają się zabrudzenia. Jeżeli przewód stanie się niedrożny, szybko doprowadzi do jej zatarcia. Trzy wersje mocy (150 KM, 163 KM i 180 KM) oferuje diesel 2.0 HDI. To również silnik dość trwały, który nie powinien robić problemów do poziomu 250 000 km. Ponadto przy całkiem niezłej dynamice to także motor dość oszczędny.

Alternatywą dla silników spalinowych jest układ hybrydowy. To konstrukcja łącząca 163-konnego Diesla napędzającego przednią oś i 37-konny motor elektryczny do napędu kół tylnej osi. Agregat elektryczny ma tu funkcję wspomagającą i załącza się jedynie na kilka minut, dlatego nie zapewnia dużej oszczędności paliwa. Mało efektywny jest też sam napęd 4 × 4 Citroena DS5, który wspomoże podjazd, ale jedynie pod niewielkie wzniesienie.

To tylko jeden z mankamentów układu hybrydowego i napędu na cztery koła, bo przy problemach z silnikami kierowcy najczęściej wskazują na połączenie Diesla i silnika elektrycznego. Układ wymaga ingerencji specjalisty od elektromechaniki i dokładnej diagnostyki komputerowej. Często pojawiają się głosy o niedziałającym wspomaganiu układu kierowniczego, chwilowej utracie mocy czy częstych komunikatach o awarii. Na pewno nie jest to więc układ bezawaryjny, a przy tym tani w naprawach.

Citroen DS5 – dane techniczne

Minus trzeba postawić przy zawieszeniu. Nawet w opcji kierowcy nie mogli zdecydować się na układ hydropneumatyczny. W zamian postawiono na kolumny McPhersona z przodu i belkę skrętną na tylnej osi. Zawieszenie jest więc dość archaiczne i sztywne. Na tej płaszczyźnie Citroen DS5 opinie ma co najwyżej średnie. Twarde zawieszenie nie ma tu bowiem wielkiego sensu, przede wszystkim z uwagi na mało precyzyjny i mocno wspomagany, a zarazem nieczuły układ kierowniczy. Innym problemem jest głośna praca elementów zawieszenia.

Dane techniczne Citroena DS5
Dane techniczne Citroena DS5

Z drugiej strony trzeba zauważyć, że zawieszenie ma pewne zalety. Jest stosunkowo trwałe i większość jego elementów nie zużywa się przedwcześnie. Ponadto to prosta konstrukcja, co przekłada się na niską cenę robocizny przy wymianach łącznika, drążka czy tulei.

Specjalnie awaryjny nie jest również sam Citroen DS5. Jeżeli kierowcy narzekają na jakieś usterki, często słychać o problemach systemu multimedialnego, który działa z opóźnieniem. Pewne zastrzeżenia są również do słabej nawigacji satelitarnej.

Cena na rynku wtórnym

Citroen DS5 ceny miał dość solidne. W momencie premiery wyceniono go na 100 000 zł. Obecnie cena używanego Citroena DS5 w niezłym stanie technicznym to co najmniej 35 000 zł. W zamian kierowca otrzymuje nieźle wyposażone auto segmentu D z dieslem pod maską. Tańsze egzemplarze mają wysokie przebiegi i stanowią większe ryzyko zakupu, podobnie jak problematyczne hybrydy. Nieco więcej zapłacić należy za egzemplarz napędzany silnikiem benzynowym.

Jak sprawdzić Citroena DS5?

Używany Citroen DS5 jest dość ciekawym wyborem. To samochód zbudowany we francuskim stylu, będący połączeniem pięknej karoserii ze świetnymi silnikami Diesla. Niestety, w palecie jednostek napędowych obok jest słaba hybryda, a kokpit pojazdu to niekończące sio morze przycisków. Oczywiście dla zakupu auta solidnego i trwałego konieczna jest jego wcześniejsza weryfikacja.

Opinie o Citroenie DS5
Tył Citroena DS5

Samochód sprawdzić trzeba podczas oględzin z mechanikiem, a w końcu na przeglądzie w warsztacie i w trakcie jazdy próbnej. Jeszcze wcześniej, najlepiej w domu, przyda się Raport Historii Pojazdu. W ten sposób potencjalny nabywca zweryfikuje:

  • Dane techniczne;
  • Przebieg pojazdu;
  • Rejestr znanych incydentów pojazdu;
  • Historię sprawdzeń numeru VIN w serwisie Autobaza;
  • Rejestr pojazdów kradzionych;
  • Ostrzeżenia producenta o wadliwych seriach pojazdu;
  • Adres miejsca montażu;
  • Dane z aukcji internetowych i portali motoryzacyjnych, gdzie prezentowano pojazd;
  • Fabryczne wyposażenie samochodu;
  • Zdjęcia z poprzednich aukcji.

Zwiększa to szanse na znalezienie ciekawego egzemplarza, który jest wart swojej ceny. Natomiast w razie oszustwa sprzedawcy, kiedy celowo ukryje on przed kupującym usterki, ten ostatni może dochodzić swoich praw z tytułu rękojmi. Szerzej opisuje ją artykuł pt. Rękojmia na samochód używany“.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 1 Średnio: 5]
Sprawdź auto, które Cię interesuje. Nasza wyszukiwarka VIN da Ci pewność legalnego zakupu!
Sprawdź auto

Odpowiedz