Citroen C4 Cactus — opinie, dane techniczne, usterki

Dlaczego opinie Citroena C4 Cactusa są pochlebne?

Citroen C4 Cactus opinie wśród kierowców ma pochlebne. Z czego się one biorą? Niewątpliwie ten crossover od Francuzów ma sporo zalet, jednak również pewne mankamenty. Jaki w praktyce jest C4 Cactus, komu jest zalecany i ile trzeba za niego zapłacić?

Stylistyka i rozmiary Citroena Cactusa

Jak zostało wspomniane, Citroen C4 Cactus opinie wśród wielu kierowców zbiera naprawdę dobre. Ten crossover klasy miejskiej jest produkowany od 2014 roku w dwóch fabrykach — w Madrycie (Hiszpania) i Porto Real (Brazylia).

Pojazd francuskiego koncernu PSA wykorzystuje płytę podłogową PF1, znaną z Citroenów C3 i DS3. Jeżeli spojrzeć na Cactusa, jego wygląd jest polaryzujący — jedni kierowcy są zakochani w stylistyce, inni natomiast uważają auto za kompletny niewypał, twierdząc, że wygląda pokracznie. Co jest jednak nie do podważenia, to pojazd łączący w sobie auto miejskie, kompakt i crossovera o swoim charakterystycznym, oryginalnym stylu. Nie da się ukryć, że Citroen C4 Cactus rzuca się w oczy, zwłaszcza jeżeli to egzemplarz sprzed liftingu przeprowadzonego w 2017 roku.

Samochód ma mocno zarysowane przednie lampy i świetnie wyglądające gumowe poduszki Airbump. Z jednej strony są one ważnym elementem stylistycznym, z drugiej natomiast chronią nadwozie przed niewielkimi uderzeniami na parkingach. To wypełnione powietrzem mikrokapsułki z termoplastycznego poliuretanu (TPU), które ukryto pod miękką i odporną na zarysowania powierzchnią, dzięki czemu dobrze amortyzują uderzenia. Z kolei progi i nadkola są chronione przed żwirem i kamieniami osłonami z tworzyw sztucznych.

Wprawdzie płyta podłogowa tego modelu jest identyczna z C3, jednak Citroen C4 Cactus wymiary ma większe. Jego długość to 416 cm, a wielkość bagażnika 358 l – 1170 l, podczas kiedy C3 był długi na niemal 4 m i zapewniał 300 l przestrzeni bagażowej. Dzięki temu to lepszy wybór na auto rodzinne. Jeżeli się do czegoś przyczepić, mankamentem jest wysoki próg ładunkowy, co utrudnia załadunek bagażnika.

Minimalizm we wnętrzu

W kabinie Cactusa widać duże oszczędności. Nie ma możliwości opuszczenia tylnych szyb, które można jedynie uchylić. Wnętrze jest również słabo wygłuszone, nie ma na konsoli środkowej panelu sterowania nawiewami, a najwyższej jakości nie są też materiały we wnętrzu. Plastiki są twarde, a tapicerka na fotelach może nie wytrzymać trudów wieloletniej eksploatacji. Plus należy się natomiast za schowek przed pasażerem (Top Box). Wymusiło to jednak przeprojektowanie konstrukcji poduszki powietrznej. W związku z tym airbag zamontowano w części sufitowej, a rozwija się on przed przednią szybą.

Różnie bywa też z fotelami, które dla jednych są synonimem komfortu i wygody, u innych powodują ból kręgosłupa. Wszystko dlatego, że Citroen C4 Cactus fotele ma zbyt miękkie. Dlatego podczas jazdy próbnej warto przejechać co najmniej kilkanaście kilometrów, aby sprawdzić, czy fotel regulacji oparcia kręgów lędźwiowych pasuje kierowcy.

Citroen C4 Castus — opinie o silnikach

Citroen C4 Cactus silniki ma przede wszystkim benzynowe. Trzon oferty stanowi motor 1.2 PureTech, występujący w kilku odmianach, osiągając moc 75, 82, 110 i 130 KM. Wprawdzie bazowy Cactus waży niespełna 1100 kg, ale dwie pierwsze jednostki są zbyt mało dynamiczne, choć i one mają swoje zalety. To silniki wolnossące z wielopunktowym wtryskiem paliwa. Z kolei technologia MPI pozwala obniżyć koszty montażu instalacji LPG. Cactus z tymi jednostkami pod maską zalecany jest wyłącznie do jazdy miejskiej. Znacznie lepszą dynamikę oferują dwa mocniejsze warianty z wtryskiem bezpośrednim i turbo.

Silnik 1.2 PureTech to motor 3-cylindrowy, który podczas ruszania odrobinę szarpie, ale potrafi być oszczędny, zwłaszcza w odmianach bazowych. Jego konstrukcja jest trwała i sprawdzona, a słaby punkt tyczy się wyłącznie paska rozrządu. Ten słabej jakości element pracuje w olejowej kąpieli i dość szybko zaczyna się łuszczyć. Powstałe w ten sposób zanieczyszczenia dostają się do układu smarowania i zatykają pompę oleju, co przekłada się na brak smarowania. Jako że znane są przypadki zerwania paska, problemów z rozrządem nie należy ignorować. Niestety, jego wymiana niezbędna jest niekiedy już po pokonaniu 50-60 tys. km. To znacznie mniej niż deklarowane przez producenta 180 tys. km. Dlatego przed zakupem zawsze należy skontrolować stan paska rozrządu, zwłaszcza w mocniejszych silnikach benzynowych.

Diesle w C4 Cactusie

Poza jednostkami benzynowymi w ofercie silników są dwa diesle:

  • 1,6 HDI o mocy 100 KM,
  • 1,6 e-HDI o mocy 92 KM.

Pod kątem technicznym ciekawym wyborem jest drugi z motorów, w którym przez zastosowane zmiany nawet do 15% można oszczędzić na zużyciu paliwa. Pośród wymienionych zmian pod uwagę należy wziąć udoskonalenie przełożeń w skrzyni biegów, natychmiastowe ponowne uruchomienie jednostki napędowej (e-booster), system Start & Stop z odwracalnym alternatorem drugiej generacji, jak i elektroniczne sterowanie alternatorem pozwalające na odzyskiwanie energii.

Co ważne, silnik ma układ wtryskowy Common Rail z wtryskami elektromagnetycznymi kosztem piezoelektrycznych. Jest to istotne, gdyż w razie ich uszkodzenia, można je regenerować. Poza tym, mimo iż jest to silnik średnio dynamiczny i o przeciętnej kulturze pracy, jego dużym walorem jest niskie spalanie.

Mocniejszy silnik jest nowszą konstrukcją, z wtryskami piezoelektrycznymi, katalizatorem, filtrem cząstek stałych FAP i systemem SRC (Selective Catalytic Reduction). Zadaniem konwertera katalitycznego jest wyłapanie oraz neutralizacja tlenku azotu, jak również obniżenie do 90% emisji spalin Nox. Dzięki temu regeneracja filtra cząstek stałych możliwa jest w niższych temperaturach. Dla prawidłowego działania systemu SRC niezbędny jest jednak specjalny preparat AdBlue. Należy podkreślić, że obie jednostki mają niską awaryjność i bez problemu pokonują przebiegi rzędu nawet 300 km.

Citroen C4 Cactus — dane techniczne

Dane techniczne Citroena C4 Cactusa

Na pewno wielu zastrzeżeń nie można mieć do prostego zawieszenia francuskiego modelu. Z przodu pracują kolumny McPhersona, z tyłu natomiast belka skrętna. Wprawdzie zawieszenie pracuje dość hałaśliwie, to jest komfortowe i tłumi większość nierówności. Poza tym tanie są jego poszczególne części zamienne.

Największe usterki

Citroen C4 Cactus opinie ma pochlebne przede wszystkim z uwagi na niską usterkować. Oczywiście trzeba wziąć tu pod uwagę, że to wciąż dość młode auto. Niemniej jednak na pewno również dobrze dopracowane. Poza wspomnianym wyżej problemem z paskiem rozrządu, zwłaszcza w mocniejszych silnikach benzynowych, najpoważniejsza usterka tyczy się 5-biegowej przekładni, w której zaniknąć może najwyższe przełożenie. To wynik wady fabrycznej, która w trakcie produkcji była eliminowana.

Sytuacja na rynku wtórnym

Model był hitem sprzedaży w salonach, ale na razie używany Citroen C4 Cactus nie jest szczególnie popularnym autem na rynku wtórnym. Wszystko dlatego, że właściciele niechętnie się z nim rozstają. Patrząc na podaż wśród aut z drugiej reki, większość stanowią egzemplarze z silnikami benzynowymi, a około 1/3 to diesle, głównie importowane do kraju z zagranicy. Citroen C4 Cactus ceny ma różne. Za egzemplarze z silnikiem wysokoprężnym zapłacić trzeba ok. 28 000 zł. Więcej, w okolicach 30-35 tys. zł trzeba przygotować na samochód z jednostką benzynową pod maską.

Czy warto kupić Citroena Cactusa?

Bez wątpienia Citroen C4 Cactus opinie ma na tyle dobre, że warto zainwestować w ten model. Zwłaszcza wówczas, jeżeli kierowcy nie przeszkadza charakterystyczna, oryginalna stylizacja nadwozia czy wnętrza, a dodatkowo wysoki próg załadunkowy i niezbyt wysoka jakość wykończenia kabiny. W zamian kierowca otrzymuje auto w zasadzie bezawaryjne, pomijając jedynie problemy ze skrzynią i paskiem rozrządu w benzyniakach. Reszta jest trwała i nie sprawia problemów, oczywiście o ile kierowca sprawdzi samochód przed podpisaniem mowy kupna-sprzedaży, o której mówi artykuł Umowa kupna-sprzedaży samochodu — co sprawdzić przed jej podpisaniem?“.

Samochód warto obejrzeć z mechanikiem, a później sprawdzić go podczas przeglądu w warsztacie. W końcu przychodzi czas na jazdę próbną, która wykaże ewentualne mankamenty, ale również pozwoli sprawdzić, czy kierowcy nie przeszkadzają miękkie fotele. Przydaje się również historia pojazdu. Zawiera ona w sobie wiele kluczowych informacji o egzemplarzu, a w tym:

  • Dane techniczne (np. marka, model, rok produkcji, typ paliwa)
  • Rejestr znanych odczytów przebiegu
  • Listę znanych szkód i kolizji
  • Rejestr sprawdzeń w serwisie Autobaza
  • Sprawdzenie w bazach pojazdów kradzionych (IAATI/VIN-Info, niemieckiej, włoskiej, słoweńskiej, litewskiej, czeskiej, holenderskiej, rumuńskiej, słowackiej, kanadyjskiej, norweskiej, szwedzkiej, CrimiMail, Kaynine)
  • Ostrzeżenia producenta o wadliwych seriach pojazdu
  • Adres miejsca montażu
  • Dane z aukcji motoryzacyjnych i portali internetowych
  • Dane dotyczące wyposażenia samochodu zakodowane w numerze VIN
  • Galerię zdjęć pojazdu

W ten sposób samochód można sprawdzić na wielu płaszczyznach, zwiększając szanse na zakup egzemplarza, który nie będzie wymagał większego wkładu finansowego i nie narażał na wysokie koszty napraw w toku eksploatacji.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 2 Średnio: 5]
Sprawdź auto, które Cię interesuje. Nasza wyszukiwarka VIN da Ci pewność legalnego zakupu!
Sprawdź auto

Odpowiedz