Citroen C3 Picasso — minivan tani w utrzymaniu

Citroen C3 Picasso

Duże vany są przestronne, ale odstraszają ceną. Mniejsze natomiast, na przykład Citroen C3 Picasso, nie sprawiają takich problemów, a mogą służyć kierowcy przez długie lata. Jak prezentuje się ten niewielki van od francuskiego Citroena?

Jaki jest Citroen C3 Picasso?

W błędzie są ci, którzy myślą, że minęły czasy pudełkowych minivanów. Z drugiej strony trzeba sprawiedliwie przyznać, że segment vanów nie przyjął się tak, jak oczekiwali tego producenci. Pośród nich są jednak auta zachwycające przestronnością, użytecznością, a przy tym nowoczesnością. Doskonałym przykładem jest Citroen C3 Picasso. Czym wyróżnia się na tle konkurentów francuski van i na co zwrócić uwagę, rozglądając się za nim na rynku wtórnym?

Citroen C3 Picasso to minivan zaliczany do segmentu B, produkowany w latach 2009-2017. Model zadebiutował w 2008 roku podczas targów motoryzacyjnych w Paryżu. Dwa lata później pojawił się C3 Aircross, dedykowany na rynki w Ameryce Południowej. Od bazowej wersji różnił się mocno terenową stylistką i wyższym prześwitem.

Wersja C3 Picasso na rynek europejski w ciągu 8 lat produkcji przeszła jeden lifting, podczas którego zmieniono zderzak auta i dodano światła LED do jazdy dziennej. Francuzi produkcji modelu zaprzestali w 2017 roku, w jego miejsce wprowadzając drugą generację crossovera C3 Aircross, który trafił również na rynki w Europie. W roli uzupełnienia zauważmy, że Citroen C3 Picasso wymiary ma następujące: długość 4078 mm, szerokość 1766 mm, wysokość 1621 mm.

Stylistyka C3 Picasso

Bez wątpienia C3 Picasso to samochód idealny dla rodzin. Nie jest to jednak typowy, nudny minivan. Wręcz przeciwnie, jego bryła jest wyjątkowa. Picasso ma charakterystyczny przód auta, gdzie umieszczono pokaźny zderzak z prostokątnym grillem. Natomiast po bokach znalazło się miejsce dla osłon, w których znajdują się światła przeciwmgłowe, choć tyczy się to dwóch wersji wyposażeniowych — Seduction oraz Exclusive. W oczy rzucają się również przedłużone i wysoko umocowane reflektory.

Z kolei z tyłu modelu jest przyciemniana szyba, która zajmuje dużą część pokrywy bagażnika. Po bokach od niej, w słupkach osadzono lampy, a całość wykończona jest masywnym zderzakiem. Z jednej strony to próg załadunkowy, z drugiej natomiast doskonała ochrona przed zarysowaniami i stuknięciami. Elementem, na który warto zwrócić uwagę w C3 Picasso, jest panoramiczny dach. Duża powierzchnia przeszklenia to doskonałe naświetlenie wnętrza i przy tym przyjemność podczas jazdy.

Wnętrze C-trójki

Ogromną zaletą minivana od Francuzów jest przestronne wnętrze. W Citroenie C3 Picasso bez trudu zmieści się czteroosobowa rodzina z pokaźnym bagażem. Z przodu miejsca jest wystarczająco dla kierowcy i pasażera. Co ważniejsze, fotele są wygodne, a więc problemem nie jest nawet dłuższa podróż. W droższej wersji wyposażeniowej kierowca ma dodatkowo szeroki podłokietnik, jak i możliwość złożenia fotele pasażera, tworząc z niego stolik. Z tyłu zmieszczą się trzy osoby dorosłe, choć przy dłuższych podróżach z czasem mogą czuć się mniej komfortowo, zwłaszcza pasażer siedzący pośrodku.

Nieźle jest też na płaszczyźnie przestrzeni bagażowej. Na pewno C3 Picasso daleko do liderów wśród minivanów w tej kwestii, ale minimalna pojemność bagażnika na poziomie 385 l nie wygląda najgorzej. Zwłaszcza że w łatwy i szybki sposób można złożyć siedzenia i zwiększyć ją do 500 l. Wielkość bagażnika można dodatkowo modyfikować w zakresie 150 mm, w czym pomaga ruchoma kanapa pasażerska.

W samej kabinie materiały wykończeniowe są dobrze ze sobą spasowane. Niestety, zastrzeżenia można mieć do ich jakości, gdyż są podatne na zarysowania i przetarcia. Plus należy się natomiast za zgodne z zasadami ergonomii rozmieszczenie przycisków sterujących, znajdujących się pośrodku deski rozdzielczej. Dodatkowo wraz z zegarami podświetlono je na kolor pomarańczowy.

Citroen C3 Picasso jest też nieźle wyposażony. W standardowym wyposażeniu znajdują się m.in.: elektrycznie sterowane lusterka, nawigacja satelitarna, USB, Bluetooth, zestaw głośnomówiący oraz lampy z funkcją doświetlania zakrętu. Oczywiście nie mogło zabraknąć najważniejszych systemów bezpieczeństwa. Między innymi dzięki nim C-trójka otrzymała 4 z 5 gwiazdek w testach Euro NCAP, które opisuje artykuł pt. Jak oceniane jest bezpieczeństwo w testach Euro NCAP?“. W C3 Picasso są to:

  • ABS – zapobiega blokowaniu kół podczas hamowania,
  • BAS – wspomaga nagłe hamowanie,
  • EBD – skraca drogę hamowania,
  • ESP – stabilizuje tor jazdy (opcjonalnie),
  • ASR – kontrola trakcji (opcjonalnie).

W bogatszych wersjach kierowca znajdzie m.in.: elektrykę tylnych szyb wraz z ich przyciemnianiem, automatycznie składane i podgrzewane lusterka, wskaźnik niezapiętych pasów, tempomat i chromowane elementy wykończenia.

Silniki Citroena C3 Picasso

Paleta silników C3 Picasso nie jest szeroka, ale pod maską analizowanego modelu znajdują się ciekawe jednostki napędowe. Pośród motorów benzynowych dostępne są silnik 1.4 VTi o mocy 95 KM oraz 1.6 VTi generujący 120 KM. Oba motory powstały przy współpracy z BMW. O ile mniejszy jest zbyt słaby, o tyle 1.6 o mocy 120 KM zdaje egzamin.

Zwolennicy silników wysokoprężnych muszą wybrać między dieslem 1.6 l. HDi (90 KM) a 1.6 l. HDi FAP (110 KM). Za tym wyborem przemawia przede wszystkim ekonomia. Mocniejszy motor w trybie miejskim spala ok. 6 l na 100 km, a w trasie Citroen C3 Picasso spalanie ma znacznie mniejsze, na poziomie ok. 4 l/100 km. Warto zauważyć, że egzemplarze z tymi silnikami posiadają proekologiczny znak AirdramR, który wyróżnia najbardziej ekologiczne samochody z gamy Citroena.

Citroen C3 Picasso – dane techniczne

Citroen C3 Picasso

Jakie usterki trapią C3 Picasso?

Jak każdy inny model również Citroen C3 Picasso nie jest wolny od usterek. Niektóre egzemplarze mają problem z luzami w podwoziu, a wszystko przez nietrwałe łączniki stabilizatorów i mocowania kolumn resorujących. Zdarzają się również problemy z szybko zużywającym się napinaczem hydraulicznym rozrządu. W końcu zawodzi elektronika. Na pewno denerwujące są szybko zużywające się żarówki. Ich wymiany nie są kosztowne, ale jeżeli wypalają się zbyt często, jest to irytujące.

Na pewno zbyt długi jest też podawany przez producenta interwał wymiany oleju w benzyniakach. Trzeba go wymieniać częściej niż sugerowane 30 000 km i skrócić do 12-15 tys. km, co pozwala wydłużyć żywotność napinacza hydraulicznego rozrządu. Z kolei w przypadku diesli uważać trzeba na układ smarowania turbiny, który ma sitko blokujące przepływ środka smarnego.

Podsumowanie

Bez wątpienia Citroen C3 Picasso opinie wśród wielu kierowców ma pochlebne, co nie bierze się znikąd. To samochód idealny dla rodziny, który jest przestronny, ergonomiczny, komfortowy, a przy tym ma odważny styl. Dlatego mimo szerokiej konkurencji (m.in. Fiat Idea, Ford Fusion, Kia Soul, Lancia Musa, Nissan Note, Opel Meriva czy Renault Modus), to model dość popularny, również na rynku wtórnym.

Jako że był produkowany przez 8 lat, Citroen C3 Picasso ceny ma bardzo różne. Na zakup egzemplarza z początku produkcji należy przygotować około 15 000 zł. Najdroższe modele, które są z 2016 lub 2017 roku, kosztują co najmniej 40 000 zł.

Przy poszukiwaniach C3 Picasso na rynku wtórnym najlepiej rozejrzeć się za egzemplarzem z silnikiem benzynowym 1.6 l o mocy 120 KM. Jednak niezależnie od rocznika, silnika i wersji zawsze przed zakupem interesujący egzemplarz musi zostać zweryfikowany. Poza przeglądem technicznym czy jazdą próbną jeszcze na etapie weryfikacji ogłoszenia sprawdzić trzeba historię pojazdu. Najprościej przez sprawdzenie VIN, dzięki czemu kierowca otrzyma wgląd w najważniejsze informacje o egzemplarzu i jego przeszłości, tj.:

  • dane techniczne,
  • fabryczne wyposażenie,
  • informacje o szkodach i kolizjach,
  • chronologiczna historia pojazdu,
  • sprawdzenie baz kradzionych pojazdów,
  • informacje o wezwaniach serwisowych,
  • archiwalne zdjęcia pojazdu.

Jeżeli weryfikowany egzemplarz nie budzi zastrzeżeń, warto zastanowić się nad jego nabyciem. To naprawdę ciekawa propozycja dla osób zainteresowanych zwinnym, bezpiecznym i przestronnym autem, którym w dłuższe podróże wybrać się może cała rodzina, zabierając ze sobą całkiem pokaźny bagaż.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 2 Średnio: 5]
Interesuje Cię historia pojazdu, który masz zamiar kupić? Z nami to możliwe!
Historia pojazdu

Odpowiedz