Chevrolet Aveo II generacji – mały i prosty

Chevrolet Aveo

Chevrolet Aveo II to samochód przyciągający wzrok, a przy tym mały i prosty. Jak ten niewielki i wciąż produkowany hot-hatch wypada po kilku latach eksploatacji? Czy warto kupić używane Aveo?

Chevrolet Aveo – kartka z historii

Aveo II generacji jest produkowane od 2011 roku. W Ameryce Północnej oferowane jest pod nazwą Sonic, a w Australii jako kolejne wcielenie modelu Barina. To następca modelu I generacji. Chevrolet Aveo (T250) z taśm produkcyjnych zjeżdżał w latach 2007-2012. O ile wcześniejsze Aveo było produkowane w Polsce i Kanadzie, o tyle nad Chevroletem Aveo II pracuje się obecnie jedynie w Korei Południowej.

Budowa Chevroleta Aveo

Chevrolet chwali się, że Aveo to hot-hatch w klasie małych i tanich samochodów. Bez wątpienia sylwetka auta przyciąga wzrost. W dużej mierze to zasługa okrągłych reflektorów. Jednak model produkowany jest nie tylko jako 5-drzwiowy hatchback. Chevrolet Aveo sedan to druga z opcji.

Co kluczowe, Chevrolet Aveo budowę ma stosunkowo prostą. Powstaje on na bazie platformy GM Fiat SCCS, która wykorzystywana była między innymi do budowy Opla Corsy D. Powszechnie spotykane są również stosowane tu silniki. Nie należy jednak traktować tego jako wadę, a wręcz przeciwnie, jest to zaleta. Zwłaszcza od kiedy Chevrolet zniknął z europejskiego rynku.

Nie jest oczywiście tak, że właściciele Aveo mają problem z nabyciem oryginalnych części, o co dbają zewnętrzni dostawcy. Poza tym w Europie wciąż działa sieć autoryzowanych serwisów amerykańskiej marki, choć z roku na rok jest ich coraz mniej. Co jednak istotne, wiele części do Aveo pasuje z innych modeli. Zapożyczając element z innego modelu, wciąż należy jednak zachować dużą ostrożność. Zdarza się, że nawet w pozornie identycznych częściach, ich poszczególne elementy składowe są inne. Przykładem są koła zmiennych faz rozrządu, które w niektórych silnikach od Opla nie są identyczne. Podobnie jest z elementami zawieszenia. Dlatego warto poprosić o wsparcie doświadczonego i obeznanego z tym modelem mechanika. Bezpieczne jest też szukanie i zamawianie części przez numer VIN.

Silniki Chevroleta Aveo II

Silniki Aveo II są bardzo różne. Są to motory benzynowe i diesle. Najpopularniejsze z nich to wolnossące benzyniaki:

  • 1.2 o mocy 70 lub 86 KM
  • 1.4 o mocy 100 KM

Chevrolet AveoObok nich znaleźć można jeszcze trzy inne silniki benzynowe:

  • silnik 1.4 turbo o mocy 140 KM
  • 1.6 o mocy 115 KM
  • 1.8 o mocy 138 KM

Jeżeli to używany Chevrolet Aveo, to w serwisach ogłoszeniowych trudno o model z którymś z trzech powyższych motorów. Pewnym wyjątkiem jest tu silnik 1.6, ponieważ Aveo z dwoma pozostałymi jednostkami benzynowymi to prawdziwe rodzynki. Poza tym pod maską Aveo diesel również może być obecny. Przy silnikach wysokoprężnych do wyboru jest jeden silnik dostępny w dwóch wersjach, tj.:

  • 1.3 o mocy 75 lub 95 KM

Przy Aveo drugiej generacji z fiatowskim dieslem pod maską, uważać trzeba na rozrząd i osprzęt. Jak przy wszystkich silnikach wysokoprężnych, kluczowe znaczenie ma przebieg, ale też częstotliwość i jakość serwisowania. W sprawdzeniu, czy przebieg jest rzeczywisty, pomoże raport VIN. Zawiera on w sobie chronologiczną listę znanych odczytów przebiegu pojazdu, które pochodzą z przeglądów, rejestracji, od ubezpieczyciela, z aukcji internetowych, ASO i od innych instytucji.

Z reguły napęd Chevroleta Aveo przenoszony jest przez 5- lub 6-biegową skrzynię manualną. Model amerykańskiego producenta korzysta również z 6-biegowego automatu, ale Aveo z taką przekładnią to rzadkość.

Chevrolet Aveo – co się psuje?

Jeśli zwrócić uwagę na kosztowny serwis i usterki, w pierwszej chwili na myśl przychodzi wymiana łańcucha rozrządu. Wprawdzie w instrukcji obsługi Amerykanie zalecają termin wymiany co 10 lat lub 240 tys. km, a łańcuch i napinacze nie są drogie, to łącznie wysokość rachunku może sięgnąć nawet 2000 zł. Wszystko z uwagi na koła zmiennych faz, które warto wówczas wymienić profilaktycznie.

Innych awarii nie ma zbyt wiele. Niekiedy wymienić trzeba tzw. kasetę zapłonową, ale to wydatek około 450 zł. Innym razem zawiedzie któryś z czujników jednostki napędowej, np. położenia wałków czy temperatury. Warto wspomnieć, że poszczególne egzemplarze tego modelu były też wzywane do serwisu. Akcja serwisowa Aveo tyczyła się samoczynnego uruchamiania silnika i jego krótkiej pracy, mimo iż kluczyk w stacyjne był ustawiony w pozycji LOCK. Informację, czy dany egzemplarz powinien być poddany akcji naprawczej w ASO, zawiera w sobie Raport Historii Pojazdu. Faktem jest, że problem był dość powszechny i w samej tylko Polsce dotyczył 4470 samochodów wyprodukowanych w latach 2011-2014.

Chevrolet AveoPrzeciętną trwałość mają za to elementy nadwozia. Szybko zużywają się tuleje wahaczy z przodu i górne mocowania amortyzatorów z tyłu. Zwłaszcza w tym drugim przypadku to spory problem, ponieważ trudno o zamienniki.

Jako ciekawostkę należy dodać, że na wyświetlaczu przed kierownicą pojawiają się komunikaty z informacją o usterce pod postacią kodów. Wystarczy odszyfrować je w instrukcji obsługi, np.

  • code 15 oznacza konieczność sprawdzenia świateł hamowania
  • code 89 to konieczność udania się na przegląd, choć w rzeczywistości często zapala się on, sygnalizując różne błędy

Czy warto kupić Chevroleta Aveo?

Ogólnie rzecz biorąc, Chevrolet Aveo opinie ma pochlebne. Jest to ciekawe auto, które z reguły nie zagwarantuje dynamicznej jazdy, przynajmniej przy większości jednostek napędowych. Jednak do jazdy miejskiej nadaje się idealnie. Aveo jest proste i małe, choć nieszczególnie gustownie wykończone. Najważniejsze, że prosta technika przekłada się na łatwe i tanie naprawy, pamiętając, że w perspektywie kilku najbliższych lat problemem może być dostęp do mniej typowych części zamiennych. Oczywiście przed zakupem Aveo wymaga weryfikacji na kilku płaszczyznach, m.in. pod kątem stanu technicznego i legalności. Na wiele pytań odpowiedź daje Historia Pojazdu. W raporcie interesant znajdzie wiele kluczowych informacji, a w tym:

  • dane techniczne
  • rejestr znanych odczytów przebiegu pojazdu
  • listę odnotowanych szkód i kolizji
  • rejestr sprawdzeń danego egzemplarza w serwisie Autobaza.pl
  • sprawdzenie w bazach pojazdów kradzionych
  • ostrzeżenia producenta o wadliwych seriach pojazdu
  • adres miejsca montażu
  • dane z aukcji i portali internetowych
  • dane dotyczące wyposażenia samochodu zakodowane w numerze VIN
  • galerię zdjęć pojazdu

Oczywiście nie zwalnia to ze sprawdzenia auta w sposób tradycyjny, przez oględziny z mechanikiem, przegląd w warsztacie i jazdę próbną. Zwiększa to szansę znalezienia egzemplarza wartego swojej ceny, który jest w dobrym stanie technicznym, bezwypadkowy, nie ma przekręconego licznika i nie pochodzi z kradzieży.

Na koniec trzeba jeszcze zauważyć, że kierowcy, którzy znaleźli ciekawego Chevroleta Aveo, muszą się spieszyć. Jest to bowiem jedno z najlepiej sprzedających się aut segmentu B, o czym więcej w artykule pt. Które samochody używane łatwo sprzedać?

Ocena naszych czytelników
[Suma: 1 Średnio: 5]
Interesuje Cię historia pojazdu, który masz zamiar kupić? Z nami to możliwe!
Historia pojazdu

2 komentarze

  1. Olej w skrzyni automatycznej,musi być częściej wymieniany i nie przy takich przebiegach.
    Chyba ,że ktoś startuje na równej autostradzie i jedzie do 150 tyś.km non stop.

Odpowiedz