BMW X5 E70 – opinie, wady, zalety, sytuacja rynkowa

BMW X5 E70

BMW X5 E70 to bardzo popularny SUV na rynku wtórnym. Co przemawia za wyborem tego relatywnie drogiego auta? Dlaczego BMW X5 typoszeregu E70 jest tak cenione przez kierowców?

Historia modelu BMW X5 E70

Model BMW X5 E70 z taśm produkcyjnych zjeżdżał w latach 2006-2013, jako następca produkowanego przez poprzednie 7 lat modelu E53. Podobnie jak wcześniejsza wersja, również ten SUV był produkowany w amerykańskiej fabryce BMW mieszczącej się w Spartanburgu, w stanie Kalifornia Południowa. BMW X5 II generacji w całej swojej produkcji przeszedł jeden facelifting, co miało miejsce w 2010 roku. Na płaszczyźnie wyglądu była to ewolucja, a nie rewolucja, bo lekko zmieniono jedynie wygląd zderzaków oraz lamp. Dodatkowo do produkcji weszły też nowe wzory tapicerki i lakierów.

Ważniejsze zmiany odnotowano w układzie napędowym, gdzie 6-biegowe automaty zastąpiono skrzyniami 8-biegowymi. Jednocześnie zmodyfikowano same jednostki napędowe. Dla uzupełnienia warto dodać, że następcą E70 jest BMW X5 F15.

Nadwozie i wnętrze BMW X5 typoszeregu E70

BMW X5 E70 wymiary ma okazałe. Model jest długi na prawie pięć metrów i wygląda naprawdę masywnie, zwłaszcza w wersjach wyposażonych w fabryczny pakiet M. Te egzemplarze mają bowiem między innymi 20-calowe obręcze kół i poszerzające nakładki nadkoli.

Jeżeli BMW X5 E70 porównać z poprzednikiem, nie ma tu większej rewolucji na płaszczyźnie stylistyki. Można to zrozumieć, bo BMW E53 podobało się kierowcom. Jedną z cech charakterystycznych samochodu jest tylna klapa, która ma niezależne od siebie dwie otwierane części – dolną i górną.

Z uwagi na pokaźne rozmiary samochód jest przestronny i zasługuje na miano pojazdu rodzinnego. Pokonywanie nawet dłuższych tras nie jest tu katorgą, ale wręcz przeciwnie – przyjemnością. Może z wyjątkiem trzeciego rzędu siedzeń, w które wyposażono niektóre egzemplarze. Wówczas dłuższa jazda może być mało komfortowa.

Wielkich zastrzeżeń nie można mieć do jakości wykonania wnętrza BMW X5 II. Bogate jest również wyposażenie większości egzemplarzy, zawierając w sobie m.in.: elektrycznie sterowane fotele, dach panoramiczny, nawigację Professional, wyświetlacz head-up, aktywny układ kierowniczy, a nawet oddzielną klimatyzację dla drugiego rzędu siedzeń. Pełne fabryczne wyposażenie danego egzemplarza zawsze sprawdzić można, znając jego numer VIN. Między innymi właśnie informacje o wyposażeniu zawiera w sobie Historia Pojazdu.

Niestety, skomplikowane samochody, bogate w przeróżne czujniki i elementy elektroniki, mogą być narażone na częstsze awarie. Niekiedy rozwiązanie problemu jest banalne i wystarczy wgrać nowe oprogramowanie, innym razem trzeba się przy tym bardziej napocić.

Napęd i prowadzenie BMW X5 E70

Silniki wysokoprężne

Pod maską BMW X5 E70 znaleźć można jedynie 6- i 8-cylindrowe silniki, które łączono z automatami i napędem 4 × 4 xDrive. Większość egzemplarzy dostępnych na rynku wtórnym pod maską ma silniki wysokoprężne w wersji z jedną lub dwiema turbinami. Przed liftingiem z 2010 roku mają one kod fabryczny M57TU2, późniejsze – N57. Obie wersje są dobrym wyborem, charakteryzując się znakomitą kulturą pracy i zapewniając temu modelowi wystarczające osiągi. Najsłabszy silnik (w wersji xDrive30d) ma moc 235 KM, 520 Nm momentu obrotowego i do setki rozpędza auto w nieco przeszło 8 sekund. Całkiem nieźle jak na spalanie rzędu 10-11 litrów na 100 km. Mocniejsze motory w wersji xDrive 35d, a po modernizacji xDrive 40d mają moc odpowiednio 286 i 306 KM.

Same diesle są dość trwałe, choć przed zakupem należy sprawdzić stan klap wirowych w kolektorze dolotowym. W przypadku, kiedy osadzi się na nich zbyt dużo nagaru, mogą się urwać, lądując w cylindrze i niszcząc silnik. Dobrze jest je zdemontować i zaślepić, choć zgodnie z zasadą na nowy należy wymienić cały kolektor. Jednak nawet dla motoru M57 to koszt rzędu blisko 3 tys. zł, dla N57 – nawet 5 tys. zł.

Silniki benzynowe

Jeżeli wziąć pod uwagę silniki benzynowe V8, np. xDrive48i, to motory zachwycające brzmieniem, ale przy tym bardzo paliwożerne. Wspomniany motor w warunkach miejskich potrafi spalić nawet 30 l/100 km. Poza tym należy pamiętać o ewentualnych awariach, gdyż silnik N62 cierpi na problem z uszczelnieniem rury układu chłodzenia znajdującej się między rzędami cylindrów. Wprawdzie koszty części są symboliczne, ale naprawa zajmuje naprawdę sporo czasu, gdyż niezbędne jest rozebranie całej góry jednostki napędowej. Inną bolączką są szybko zużywające się uszczelniacze zaworowe. Z kolei podwójnie doładowany silnik N63 (w modelu xDrive 50i) ma problemy z układem wtryskowym.

Sprawdzenie VIN daje również gwarancję zweryfikowania, czy dany egzemplarz nie miał ogłoszonych akcji serwisowych. W przypadku BMW X5 E70 akcja naprawcza tyczyła się jednostek napędowych i była wymuszona ich możliwym zatarciem. Wszystko przez wtryskiwacze przelewające paliwo, a w następstwie zmywające olej z gładzi cylindrowych. Wprawdzie przez wiele lat producent stawiał na wiele wersji wtryskiwaczy, ale problemu przez długi czas nie udało się rozwiązać.

Najbardziej ryzykowny jest tu silnik N63. Bezpiecznymi benzyniakami pozostają natomiast sześciocylindrowe motory N52 lub N55. W zasadzie to bezawaryjne jednostki napędowe. Pozostają jeszcze topowe odmiany X5 M i X5 M50d, ale to margines całej oferty rynku wtórnego. Nic dziwnego, bo to osiągi na poziomie samochodów sportowych, co jednak wiąże się z jeszcze większymi wydatkami eksploatacyjnymi.

BMW X5 E706- i 8-biegowe automaty

Napęd w BMW X5 E70 jest przekazywany przez 6- lub 8-biegowe skrzynie automatyczne. Z reguły są one trwałymi przekładniami, ale warto wymieniać w nich olej, mimo iż producent przekonuje, że nie jest to wymóg. Żywotność skrzyń skraca również agresywna jazda. Warto mieć to na uwadze, patrząc na znakomite właściwości jezdne tego modelu BMW.

Prowadzenie BMW E70

Problemu nie ma również z prowadzeniem X5 E70, co jest możliwe dzięki dopracowanemu układowi kierowniczemu oraz zaawansowanemu zawieszeniu. W topowych odmianach znaleźć można aktywne stabilizatory układu Dynamic Drive, które niwelują przechyły nadwozia. Manewry parkingowe upraszcza natomiast system Active Steering, który zmienia też przełożenie układu kierowniczego i poprawia prowadzenie przy większych prędkościach. Kierowca może również liczyć na wysoki komfort jazdy, co jest możliwe dzięki zawieszeniu opartemu na miechach pneumatycznych.

Jeżeli wszystko jest sprawne, podwozie X5 E70 nie ma wad i to znakomicie prowadzący się SUV. Jeśli dojdzie do jakichś awarii lub poszczególne elementy zwyczajnie się zużyją, o wysokie koszty napraw nie trudno. Niestety, tu wydatki sięgnąć mogą nawet 10 000 zł, a więc są ogromne. Trzeba mieć również na uwadze, że napęd BMW X5 E70 jest wrażliwy na rodzaj zamontowanego ogumienia, a przy tym prawidłowego ciśnienia w oponach. Kluczowym elementem jest jeszcze zębatka skrzyni rozdzielczej, która potrafi i stosunkowo szybko się zużywa. Wówczas należy przygotować się na wydatek rzędu co najmniej 4000 zł.

Sytuacja rynkowa BMW X5 E70

BMW E70 to model dość popularny na rynku wtórnym. W serwisach ogłoszeniowych znaleźć można kilkaset anonsów o sprzedaży BMW X5 II generacji. Z reguły większość to auta napędzane silnikiem wysokoprężnym, gdyż benzyniaki w tym przypadku stanowią jedynie ok. 15-20% całego runku wtórnego. Podobnie wygląda to przy podziale na auta z polskich salonów i egzemplarze sprowadzone do kraju z zagranicy.

Jaka jest cena BMW X5 E70? Najdroższe egzemplarze kosztują przeszło 120 000 zł i są to samochody z ostatnich lat produkcji, o bogatym wyposażeniu i z przebiegiem oscylującym w granicy około 100 tys. km. Najtańsze auta kupić można już za 40 tys. zł, ale często mają one duży przebieg, a nawet są powypadkowe, co gwarantuje wysokie nakłady finansowe zaraz po zakupie. Z pewnością dużą ostrożność trzeba zachować przy samochodach sprowadzanych z USA. Te również często są wypadkowe lub to egzemplarze po zalaniu. Podstawową czynnością przed zakupem pojazdu jest więc weryfikacja, m.in. przez raport VIN.

Bez wątpienia BMW X5 E70 jest ciekawym, komfortowym i przestronnym, choć stosunkowo drogim SUV-em. Mimo relatywnie wysokich cen zakupu, a przy tym eksploatacji i serwisowania, auto zapewnia dobre osiągi i wysoki komfort jazdy. Za tym wyborem przemawia również bogate wyposażenie.

Oczywiście kwota rzędu blisko 100 tysięcy złotych to całkiem sporo i nie każdy może sobie pozwolić na taki wydatek przy zakupie używanego samochodu. Mniej zamożni, którzy za wszelką cenę chcą mieć ciekawego SUV-a, znajdą go w artykule pt. Luksusowy SUV za 50 tysięcy złotych“.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 1 Średnio: 5]
Nie daj się oszukać! Sprawdź VIN samochodu, który chcesz kupić!
Sprawdź VIN

Odpowiedz