BMW serii 3 E46 – opinie, dane techniczne, usterki

Jakie jest BMW serii 3 E46?

Nie ulega wątpliwości, że BMW serii 3 E46 to jeden z najpopularniejszych samochodów na polskich drogach. Wprawdzie nie wszystkim kojarzy się pozytywnie, ale bez wątpienia jest autem o wielu atutach. Co przemawia za używanym BMW E46?

Historia BMW serii 3 E46

BMW serii 3 E46 jest następcą modelu E36, z którego zrezygnowano po ośmiu latach produkcji. Jego następca nie jest stylistyczną rewolucją, poza tym korzystał z jednostek napędowych modelu E36. Wydaje się jednak, że żadne rewolucyjne zmiany nie były niezbędne. Niemiecki producent zwyczajnie wolał nie ryzykować i pozostawił to, za co kierowcy cenili sobie poprzednika, czyli przede wszystkim znakomity układ jezdny.

Jednak co nieco się zmieniło. Na przykład BMW serii 3 E46 wymiary ma większe niż poprzednik. Pojawiły się również nowe elementy wpływające na komfort jazdy i bezpieczeństwo. Sam model był produkowany w pięciu wersjach nadwoziowych jako:

  • sedan,
  • kombi (BMW serii 3 E46 Touring),
  • coupé,
  • cabrio,
  • compact.

Model z fabryk wyjeżdżał do 2005 roku. W toku całej produkcji doczekał się również jednego faceliftingu, który w zależności od wersji nadwoziowej miał miejsce w 2001 i 2002 roku. Zmiany miały na celu przeprojektowanie przodu auta i niewielkie modyfikacje w kabinie.

Nadwozie i wnętrze BMW E46

Wygląd E46 to klasyczna stylistyka BMW z długą maską i przesuniętą do tyłu kabiną pasażerską. Jednocześnie, na słupku C znajduje się Hofmeister Kink, czyli charakterystyczne wcięcie, które ma ułatwiać zajmowanie miejsca na tylnej kanapie. Jeżeli szukać sobie BMW serii 3 E46 o oryginalnej stylistyce, na pewno należy postawić na wersję nadwoziową compact. W tym przypadku przód ma podwójne i okrągłe reflektory, jednak tył dla wielu kierowców pozostawia wiele do życzenia. Dlatego też BMW serii 3 E46 w wersji compact jest najtańszą opcją.

Do ceny BMW serii 3 E46 jeszcze wrócimy, ale już na tym etapie recenzji warto zauważyć, że najdroższe są egzemplarze wersji M. Poza atrakcyjnym wyglądem mają one sportowo zestrojone zawieszenie i kubełkowe fotele z regulowaną długością siedziska. Poza tym inne są w nich kierownica, zderzaki, felgi i nakładki progowe. To jednak nie wszystko, ponieważ egzemplarze najbogatsze pod kątem wyposażenia mają m.in.:

  • skórzaną tapicerkę,
  • nawigację,
  • oświetlenie ksenonowe,
  • elektrycznie ustawiane fotele,
  • system audio harman/kardon.

BMW serii 3 o kodzie fabrycznym E46 nie jest autem szczególnie przestronnym. O ile kierowcy i pasażerowie o wzroście do ok. 175 cm, będą czuć się w miarę komfortowo, to wyższym, zwłaszcza w dłuższej podróży, może przeszkadzać zbyt mało miejsca nad głową i okazały tunel środkowy.

Większych zastrzeżeń nie ma natomiast do jakości wykonania. Tworzywa w kabinie są miękkie i przyjemne w dotyku. Pewne niedoskonałości wykazują tylko niektóre plastiki na środkowej konsoli. Łuszczy się z nich lakier, a dodatkowo łatwo je zarysować. Duży plus należy się natomiast za ergonomię obsługi.

Wadą BMW serii 3 E46 jest z kolei podatność na korozję. Rdza atakuje nawet bezwypadkowe egzemplarze, a więc tym bardziej warto sprawdzić, czy pojazd nie miał w przeszłości mniejszej lub większej szkody. Najbardziej podatne miejsca na wykwity rdzy to ranty przednich i tylnych nadkoli, doły drzwi, progi oraz dolne części przednich błotników. Jeżeli właściciel nie obchodził się łagodnie ze swoim samochodem, a lubił agresywną jazdę, łatwo wyrywają się mocowania ramy tylnego zawieszenia. Te miejsca również należy bardzo dokładnie obejrzeć przed zakupem.

Silniki BMW serii 3 E46

Przez długie lata symbolem bawarskiego koncernu były wolnossące, sześciocylindrowe motory benzynowe. Wprawdzie we współczesnych modelach powoli wypierane są przez dowsizingowe, doładowane trzy- i czterocylindrowe silniki, ale pod maską E46 są benzyniaki R6, o oznaczeniu M52 i M54 i pojemności od 2 do 3 litrów. Co najważniejsze, cechuje je doskonała kultura pracy, a przy tym fajny dźwięk i dobre osiągi, przynajmniej w mocniejszych wersjach.

Co ważne z punktu widzenia ekonomii, w silnikach 6-cylindrowych nie ma dużych rozbieżności w spalaniu. W związku z tym warto szukać egzemplarzy z najdroższymi, a przy tym pożądanymi topowymi motorami 3-litrowymi o mocy 231 KM (330i). W warunkach miejskich spalają nawet do 14 l na 100 km, ale już w trasie bez trudu udaje się zejść do poziomu ok. 9 l/100 km. Nie bez znaczenia jest wysoka trwałość motorów M52 i M54. Pod kątem awaryjności wypadają one znacznie lepiej niż nowsze silniki, jakie można znaleźć w następcy BMW E46 – modelu E90. Jeżeli się do czegoś przyczepić, to do ich apetytu na olej.

Minusem silników R6 jest duża paliwożerność, ale niewiele mniejsze zużycie paliwa, a przy tym o wiele słabsze osiągi mają silniki R4. Aut z tymi motorami pod maską mogą szukać osoby, które chcą nabyć egzemplarze mniej dynamiczne, ale za to niewyeksploatowane i tanie. Wręcz przeciwnie, egzemplarzami dla koneserów są wersje M3. To auta drogie w eksploatacji, ale i w zakupie, których ceny startują od 80 000 zł.

Diesle pod maską BMW E46

Jeżeli ktoś chce oszczędzić na zużyciu paliwa, może postawić na 3-litrowego Diesla (M57D30 – przed liftingiem, M57D30TU – po liftingu). To jedne z najlepszych motorów wysokoprężnych ostatnich dwóch dekad, które osiągają przebiegi nawet pół miliona kilometrów. Do ich najczęstszych usterek zaliczyć należy awarie koła pasowego na wale korbowym, zdarzają się również uszkodzenia klapek w kolektorach ssących. Co oczywiste i normalne, przy dużym przebiegu wymiany wymagać może też osprzęt.

Większy problem generują usterki automatów współpracujących z silnikami wysokoprężnymi o pojemności 3 litrów. To przekładnie od General Motors, które w połączeniu z mocnym silnikiem pracują na granicy możliwości. Dodatkowo sytuację pogarsza chiptuning, który nie jest niczym rzadkim wśród mało świadomych właścicieli modelu E46.

Trwały jest również czterocylindrowy diesel o oznaczeniu M47, który znaleźć można w wersjach 318d i 320d. To jednak motor o niskiej kulturze pracy, a przy tym hałaśliwy.

BMW serii 3 E46 – dane techniczne

Benzyniaki BMW E46

Diesle BMW E46

Niezależnie od wersji, sprawdzić trzeba stan niezbyt trwałego dyferencjału, gdyż wymiany wymagać może łącznik elastyczny wału napędowego lub jego podpora. Zweryfikować należy również także luzy w układzie napędowym. Trwałe w BMW serii 3 E46 jest natomiast zawieszenie, z przodu oparte na kolumnach McPhersona, z tyłu na konstrukcji wielowahaczowej. Droższe jest zawieszenie w wersjach M (M3, M3 CSL, M3 GTR), co wynika z wykorzystania innych sprężyn i amortyzatorów. Poza tym mają one większe tarcze hamulcowe.

Z uwagi na dużą podaż, nie ma problemu z dostępem do części zamiennych. Duża jest też oferta zamienników, a w ostateczności auto można naprawiać przy użyciu oryginalnych części w ASO.

Sytuacja na rynku wtórnym

Używane BMW serii 3 E46 ceny ma bardzo różne. Podaż na rynku wtórnym jest całkiem spora. Niestety, znalezienie dobrego egzemplarza — bezwypadkowego, bez przekręconego licznika i z udokumentowaną historią serwisową jest naprawdę trudne. Wiele egzemplarzy pochodzi z importu — ma korygowany licznik i jest po kolizji.

Najtańsze egzemplarze nabyć można poniżej 5 tys. zł. Jednak doprowadzenie ich do stanu używalności pochłonie kilkakrotność ceny zakupu. Ciekawy, wart uwagi egzemplarz, choć z niezbyt bogatym wyposażeniem, a przy tym mało dynamicznym silnikiem R4, znaleźć można w okolicach 15 000 zł. Jeszcze drożej, co najmniej 20 000 zł, kosztują egzemplarze z silnikami R6 pod maską i przebiegiem poniżej 200 tys. km. Ich cena dochodzi nawet do 50 000 zł, ale wówczas to auta zadbane i z niskimi przebiegami poniżej 100 tys. km. Najdroższe są odmiany coupé i cabrio, z trzylitrowymi benzyniakami pod maską i ręcznymi przekładniami.

Jako że ryzyko zakupu BMW E46 w złym stanie technicznym, wypadkowego lub z przekręconym licznikiem jest dość duże, niezbędna jest dokładna weryfikacja auta. Nie tylko przez przegląd techniczny i podczas jazdy próbnej. Jeżeli nie ma go w ogłoszeniu, warto poprosić o numer nadwozia pojazdu, a później zajrzeć w raport VIN. Znajdują się w nim m.in.:

  • Dane techniczne
  • Rejestr znanych odczytów przebiegu pojazdu
  • Lista znanych incydentów pojazdu
  • Rejestr sprawdzeń numeru VIN w serwisie autobaza.pl
  • Sprawdzenie w bazach pojazdów kradzionych
  • Ostrzeżenia producenta o wadliwych seriach pojazdu
  • Adres miejsca montażu
  • Dane z aukcji internetowych i portali motoryzacyjnych
  • Dane dotyczące wyposażenia samochodu
  • Galeria zdjęć pojazdu

Bez wątpienia, o ile to egzemplarz zweryfikowany, jazda nim na pewno da wiele frajdy. Mimo iż od zakończenia produkcji E46 minęło już kilkanaście lat, pod względem jakości jazdy to model wypadający o niebo lepiej niż wiele współczesnych konstrukcji. Sęk w tym, że aby znaleźć zadbany i wart uwagi egzemplarz, należy się przy tym sporo natrudzić. Jeżeli już się to uda, można zasiąść do podpisywania umowy kupna-sprzedaży auta. Również i na tym etapie należy być czujnym. Wszystkie szczegóły, jakie musi zawierać w sobie ten dokument, opisuje artykuł pt. Umowa kupna-sprzedaży samochodu — co sprawdzić przed jej podpisaniem?“.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 2 Średnio: 5]
Sprawdź auto, które Cię interesuje. Nasza wyszukiwarka VIN da Ci pewność legalnego zakupu!
Sprawdź auto

Odpowiedz