BMW E36 – dane techniczne, opinie, zalety

BMW E36

BMW serii 3 trzeciej generacji, a więc BMW E36 zaprezentowano w 1990 roku. Jak po latach spisuje się ten model? Czy warto szukać sobie tego ponad 20-letniego auta?

Jakie jest BMW E36?

BMW o kodzie E36 na rynku motoryzacyjnym zadebiutowało w 1990 roku i było produkowane przez dziewięć kolejnych lat. Było następcą kultowej serii E30. Początkowo dostępne tylko w wersji sedan, później również jako coupé, comact, touring, cabrio i rzadkiej odmianie Baur Topcabriolet.

Co dla fanów BMW najważniejsze, względem poprzednika nie zmieniły się znakomite właściwości jezdne. Poprawiono za to aerodynamikę nadwozia, poza tym samochód jest też większy. Jeżeli to egzemplarze z początku produkcji, na pewno sporo zastrzeżeń można mieć do wyposażenia. Młodsze auta, zwłaszcza z ostatnich lat produkcji są już pod tym kątem o wiele bogatsze.

Wprawdzie nawet najmłodsze egzemplarze są już samochodami leciwymi, to jeszcze długo będą pokonywać polskie drogi. Wszystko dzięki solidnej konstrukcji. W końcu E36 zrywa też z wizerunkiem pojazdu dla młodzieży do słabego, wręcz irytującego tuningu. Dziś BMW E36 opinie wśród wielu kierowców ma pozytywne. Czy słusznie?

Nadwozie i wnętrze E36

Model E36 nie jest szczególnie przestronny. Mimo wszystko, dla czteroosobowej rodziny w modelu 2+2 miejsca w kabinie na pewno nie zabraknie. Co ciekawe, pojemniejszy bagażnik ma wersja sedan aniżeli kombi. W pierwszej to 435 l pojemności, podczas kiedy BMW E36 kombi ma bagażnik mieszczący 370 l.

O ile przednie siedzenia są wygodne, o tyle z tyłu, zwłaszcza dla wyższych osób dłuższa podróż może być mniej komfortowa. Przeszkadza wysoki tunel środkowy, brakuje też miejsca na nogi. Poza tym, jeżeli jest taka możliwość, należy szukać egzemplarzy z najwygodniejszymi kubełkowymi fotelami sportowymi. Jednak były one montowane tylko jako opcja dodatkowa. Poza tym po latach eksploatacji, a tak jest w tym przypadku, mogą mieć wytarte siedziska i boczki oparć.

Plus BMW należy się za wysoką jakość materiałów, które wykorzystano do wykończenia kabiny. To materiały miękkie w dotyku i dobrze spasowane, które nie skrzypią. Niestety, ogromnym problemem trójki jest podatność na korozję. Fani niemieckiej marki podkreślają, że to jeden z najczęściej rdzewiejących samochodów producenta z Bawarii. Rdza pojawia się zwłaszcza na progach, błotnikach czy klapie bagażnika. Jeżeli to auto z dodatkowym M-pakietem, zawsze obejrzeć należy progi pod plastikowymi nakładkami, które tylko przyspieszają ich korozję.

O ile oznaki rdzy na karoserii to poważny mankament tego auta, o tyle nie ma większych problemów z elektroniką. Zdarza się, że awarii ulegają panele sterowania automatyczną klimatyzacją, ale to problem dotykający nie tylko BMW typoszeregu E36. Zresztą instalacja elektryczna jest na tyle prosta, że z diagnozą usterki i jej wyeliminowaniem poradzi sobie każdy elektryk samochodowy.

Podwozie trójki

Do największych zalet E36 należy prowadzenie samochodu. Poruszanie się tym autem to duża przyjemność, a wszystko dzięki precyzyjnemu układowi kierowniczemu i napędowi na tylne koła. Wprawdzie dość twarde jest zawieszenie, ale nadrabia sprężystością.

Jeżeli wziąć pod uwagę usterki elementów zawieszenia, to najszybciej zużyciu ulegają przednie wahacze oraz tuleje tylnej belki. Często jednak wymienić trzeba wyłącznie sprężyny. Na konieczność ich wymiany wskazuje nisko zawieszony tył auta. Trwałe są za to przekładnie kierownicze. W ich przypadku często wystarczy regeneracja. Poza tym rynek części zamiennych jest na tyle bogaty, że i koszty napraw są akceptowalne.

Silniki BMW E36

W przypadku E36 kierowcy mogą wybierać pośród szerokiego grona silników. Bazowe wersje trójki316i i 318i – były napędzane 4-cylindrowymi benzyniakami (początkowo M40, później M43). To jednostki dobre, zalecane kierowcom, którzy cenią sobie spokojną jazdę. Starsze motory o kodzie M43 mogą mieć problem z hydraulicznym napinaczem łańcucha rozrządu, co objawia się krótkim, trwającym kilka sekund terkotaniem po uruchomieniu jednostki benzynowej. Poza tym oba silniki mogą wymagać uszczelnienia. Lepszym wyborem jest jednak odmiana 318is (ti w nadwoziu compact). To silnik o 16 zaworach i mocy 140 KM, zapewniający pojazdowi znacznie lepszą dynamikę.

Najlepiej natomiast poszukać sobie egzemplarzy, które pod maską mają rzędowe, 6-cylindrowe benzyniaki, w standardzie o pojemności 2,0-2,8 l. Z jednej strony zachwycają znakomitym brzmieniem, z drugiej dobrą kulturą pracy, jednocześnie doskonale dopełniając układ jezdny. Mając egzemplarz z tego typu silnikiem, uwagę należy zwrócić na układ chłodzenia, jak również stan sprzęgła wiskotycznego wentylatora chłodnicy oraz pompy wody. Niektóre silniki mają wirnik z tworzywa sztucznego, który po latach eksploatacji może się rozpaść. Poza tym popsuć się mogą sterowniki zmiany faz rozrządu Vanos. O ich awarii świadczy głośne grzechotanie silnika.

Większe problemy mogą generować silniki wysokoprężne, dostępne w wersjach 318tds, 325td oraz 325tds. W pierwszej miał on 1,7 l pojemności i 90 KM, w drugiej i trzeciej 2,5 l (moc odpowiednio 118 KM i 143 KM). Z uwagi na wysoki przebieg psuć się w nich może wszystko, np. turbiny, układ chłodzenia czy pompy wtryskowe, przez co pojawić się może nawet problem z uruchomieniem Diesla.

BMW E36 – dane techniczne

BMW E36

Sytuacja na rynku wtórnym

Kierowcy, których interesuje używane BMW E36, mogą wybierać pośród 200-300 egzemplarzy, jakie można znaleźć w serwisach ogłoszeniowych. Oczywiście z uwagi na stan, wiek czy wersję BMW E26 ceny ma bardzo różne. Najtańsze egzemplarze kosztują nieco przeszło tysiąc złotych. Jak nie trudno zgadnąć, to auta nienadające się do eksploatacji. Egzemplarz, który ma jeszcze służyć kierowcy, znaleźć można za 5-6 tys. zł. Za tyle nabyć można E36 z 4-cylindrowym silnikiem w nadwoziu sedan lub compact. Kilkukrotnie więcej, nawet przeszło 20 000 zł kosztują wersje 328i w odmianach coupé i cabrio. Dość dużo, ale to nic przy wersji M3 z silnikiem 3,0 l (286 KM) lub 3,2 l (321 KM). Egzemplarze tej wersji traktowane są jako klasyki, a ich ceny, o ile to samochód względnie zadbany, startują od 50 000 zł.

Kilkadziesiąt tysięcy za E36 to dla wielu zdecydowanie za dużo. Jednak wydanie kilku, a nawet kilkunastu tysięcy złotych jest do zaakceptowania. Oczywiście, jeżeli to egzemplarz w akceptowalnym stanie, który nie jest skorodowany, a historia pojazdu nie budzi zastrzeżeń. Sprawdzić (np. przez raport VIN) należy m.in. przebieg i ewentualną, wypadkową przeszłość pojazdu. Poza tym w raporcie kierowca znajdzie fabryczne wyposażenie auta, zdjęcia z poprzednich aukcji, dane techniczne czy informacje o wezwaniach serwisowych.

W ten sposób, obok przeglądu w warsztacie i jazdy próbnej, można dokładnie zweryfikować BMW E36. Jeżeli natomiast sprzedawca w jakiś sposób oszukał nabywcę, nie informując go o poważnych problemach technicznych oglądanego pojazdu, poszkodowany może powołać się na instytucję rękojmi. Dokładnie opisuje ją artykuł pt. Rękojmia na samochód używany“.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 3 Średnio: 5]
Darmowe sprawdzenie VIN? Wypróbuj naszą wyszukiwarkę i nie daj się oszukać!
Sprawdzenie VIN

Odpowiedz