BMW E30 – czy warto kupić?

BMW E30

Są na rynku marki prestiżowe, a jedną z nich z pewnością jest BMW. Czy warto kupić pojazd tej marki, który ma blisko trzydzieści czy czterdzieści lat? Warto się temu przyjrzeć na przykładzie konkretnego modelu, jakim jest BMW E30.

BMW E30 przed i po lifcie

BMW E30 to model stanowiący drugą odsłonę serii 3 niemieckiej marki. Samochód powstawał z przeznaczeniem na cztery główne rynki: europejski, japoński, amerykański oraz południowoafrykański. Z taśm produkcyjnych zjeżdżał on w latach 1982-1994, będąc dostępnym w wielu odmianach silnikowych i nadwoziowych jako:

  • 2-drzwiowe coupé
  • 4-drzwiowy sedan
  • 5-drzwiowe kombi
  • 2-drzwiowy kabriolet

O BMW napisano już wiele, stawiając koncern w dobrym, ale i złym świetle. Różnie oceniane jest również BMW E30. Opinie negatywne w dużej mierze pochodzą od kierowców użytkujących sprowadzone do Polski egzemplarze po chałupniczym tuningu. Nie da się jednak zaprzeczyć, że te małe BMW to znana dla Niemców estetyka i auto całkiem praktyczne. Ma niewielkie wymiary, proporcjonalną i zgrabną sylwetkę, ale też dobrej jakości wnętrze, w którym w oczy rzuca się pochylona w stronę kierowcy środkowa konsola.

Samochód ma sportowy i agresywny charakter, między innymi przez masywny zderzak i szeroką kratkę. Mimo iż najmłodsze egzemplarze liczą sobie blisko 25 lat, to w dalszym ciągu wyglądają atrakcyjnie. Oczywiście, o ile są w dobrym stanie technicznym i względnie zadbane. To natomiast żadna reguła, a w zasadzie wyjątek. Nie można zapomnieć, że dużym problemem tego modelu jest skorodowane nadwozie.

E30 to stylistyczne rozwinięcie poprzedniego modelu z serii 3 – E21, który produkowano w latach 1975-1983. Następca pierwszej generacji trójki jest już jednak znacznie bardziej zrównoważony. W 1985 roku E30 przeszedł lifting, kiedy zmodyfikowano przód, wprowadzając jednoczęściowy spojler. Większe zmiany pojawiły się dwa lata później. Powiększono wówczas tylne lampy, pomiędzy którymi osadzono tablicę rejestracyjną.

Niezależnie od wieku E30 oferuje ergonomiczne wnętrze, w którym wszystkie elementy sterowania kierowca ma pod ręką. Jak na samochód z tamtych czasów docenić trzeba również izolację akustyczną. Problem może natomiast sprawiać elektryka odpowiadająca za poprawne działanie wskaźnika paliwa czy temperatury chłodzenia.

Oczywiście przy całej ergonomii, należy pamiętać, że to w dalszym ciągu tylko kompakt. Dlatego, o ile na przednich fotelach kierowca i pasażer mogą czuć się komfortowo, o tyle przestrzeń na kanapie z tyłu jest ograniczona.

BMW E30 – z jakim silnikiem jest najlepsze?

E30 to konkurencja Mercedesa 190 oznaczanego jako W201 (1982-1993). Oba modele mają wiele cech wspólnych i prezentują pełen racjonalizm samochodów z lat 80. Jednak to koncern z Monachium jako pierwszy wprowadził na rynek niewielkie, a przy tym względnie szybkie samochody, których prestiż idealnie komponował się z potrzebami młodych kierowców. Właśnie BMW E30 jest kolejna ich odsłoną.

Przez cały okres produkcji pod maską BMW E30 znalazło się wiele silników, przez co paleta jednostek napędowych jest tu bardzo bogata. Dla modeli przeznaczonych na rynek europejski obrazuje to poniższa tabela.

BMW E30Czołowe jednostki napędowe są więc na wyposażeniu wersji M3, które korzystały z rzędowych silników czterocylindrowych. Finalny wariant M3 Sport Evolution III z 1990 roku miał pojemność 2,5 l oraz generował moc 238 KM.

Czy warto kupić BMW E30?

E30 to z pewnością ciekawy model, zwłaszcza dla koneserów. To ostatnia trójka, która ma rysy klasyczne dla BMW, gdzie znaleźć można tzw. nerkę otoczoną okrągłymi reflektorami. Samochód wygląda agresywnie i ma sportowy charakter, szczególnie przy odpowiednim typie nadwozia i jednostce napędowej. To również model o wysokiej jakości wykonania i dobry od strony mechanicznej. Przynajmniej wówczas, kiedy są to egzemplarze regularnie serwisowane. Niestety, to już rzadkość, gdyż wiele E30 to auta mocno skorodowane, a co gorsza również wypadkowe. Dlatego też, chcąc znaleźć ciekawy i wart inwestycji egzemplarz, należy uzbroić się w cierpliwość i dobrze rozejrzeć na rynku. Oczywiście konieczna jest też jego dokładna weryfikacja. Pojazd musi obejrzeć mechanik, konieczny jest też przegląd w warsztacie. Przed podpisaniem umowy kupna-sprzedaży, o której więcej mówi artykuł pt. Umowa kupna-sprzedaży samochodu — co sprawdzić przed jej podpisaniem?, danym egzemplarzem odbyć trzeba też jazdę próbną.

Jednak jeszcze wcześniej pomoże Historia Pojazdu. Przyjrzeć się jej należy jeszcze przed wizytą u sprzedawcy, gdyż sprawdzenie VIN da odpowiedź na wiele stawianych pytań. To szeroki raport o samochodzie, który zawiera w sobie m.in.:

  • Dane techniczne
  • Rejestr znanych odczytów przebiegu pojazdu
  • Historię odnotowanych szkód i kolizji
  • Rejestr sprawdzeń VIN w serwisie Autobaza.pl
  • Sprawdzenie w bazach pojazdów kradzionych
  • Ostrzeżenia producenta o wadliwych seriach pojazdu
  • Dane z portali motoryzacyjnych i aukcji internetowych
  • Opcje wyposażenia zakodowane w numerze VIN
  • Galerię zdjęć pojazdu
  • Adres miejsca montażu

Czynności około zakupowe i raport VIN pozwalają więc dokładnie zweryfikować pojazd. To szansa na odkrycie wypadkowej przeszłości auta, kręcenie licznika, nielegalne pochodzenie, zły stan techniczny itp.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 2 Średnio: 5]
Interesuje Cię historia pojazdu, który masz zamiar kupić? Z nami to możliwe!
Historia pojazdu

Odpowiedz