Bezwzględne pierwszeństwo pieszych na pasach coraz bliżej

Bezwzględne pierwszeństwo pieszych na pasach i inne zmiany

Rada Ministrów w końcu przyjęła projekt zmiany przepisów ruchu drogowego. Pierwszeństwo pieszych na pasach, zakaz używania telefonów, koniec z jazdą na zderzaku i 50 km/h przez całą dobę w terenie zabudowanym – to najważniejsze zmiany w projekcie.

Pierwszeństwo pieszych na pasach po zmianach

Pierwotnie pierwszeństwo pieszych na pasach, podobnie jak inne zmiany, planowano wprowadzić 1 lipca tego roku, ale proces legislacyjny uległ wydłużeniu. Teraz rząd wraca do tematu i chce szybkich zmian w ruchu drogowym.

W myśl nowych przepisów kierowca będzie zmuszony do jeszcze dokładniejszej obserwacji przejścia dla pieszych. Jego obowiązkiem będzie ustąpienie pierwszeństwa pieszym już znajdującym się na pasach, jak i tym, którzy chcą wejść na drogę.

Przez przejście bez smartfona!

Jednak i pieszy będzie mieć swoje obowiązki, m.in. zachować ostrożność podczas wchodzenia na jezdnię. Wszystko po to, aby w razie wypadku całej winy nie zwalać tylko na kierowcę, jeśli potrąci on pieszego, który nagle wtargnął na jezdnię.

Co ciekawe, a z czego na pewno nie będzie zadowolona młodsza grupa społeczeństwa, według założeń projektu, podczas przechodzenia przez przejście lub torowisko nie będzie można korzystać z urządzeń zaburzających percepcję wzrokową, m.in. smartfonów.

To akurat ukłon w stronę kierujących, ale i troska o pieszych. Kierowcy wielokrotnie zauważali bowiem, że piesi są nieroztropni i roztargnieni. Często winne są właśnie telefony i tym podobne urządzenia.

Koniec z jazdą na zderzaku na autostradzie

Zmiany nie dotyczą tylko ochrony pieszych. Innym punktem projektu jest zakaz jazdy na tzw. zderzaku na autostradach i drogach ekspresowych.

Propozycja zakłada, aby pojazdy dzielił dystans wynoszący połowę aktualnej prędkości (np. 50 m przy prędkości 100 km/h). To pomysł rodem z Niemiec, w którego przypadku jedynym odstępstwem będzie manewr wyprzedzania.

W tym miejscu warto nawiązać do tzw. zasady 3 sekund. Szerzej opisaliśmy ją w artykule pt. “Zasada 3 sekund — jak się do niej stosować?“.

50 km/h w terenie zabudowanym przez całą dobę

Obecnie limity prędkości w Polsce wskazują, że na terenie zabudowanym można poruszać się z prędkością 50 lub 60 km/h w zależności od pory dnia:

  • od 06:00 do 23:00 – 50 km/h,
  • od 23:00 do 6:00 – 60 km/h.

Po zmianach przepisów maksymalna prędkość w terenie zabudowanym przez całą dobę ma wynosić 50 km/h.

Jednocześnie w projekcie zabrakło kwestii odbierania prawa jazdy za przekroczenie prędkości o ponad 50 km/h poza terenem zabudowanym. Wówczas funkcjonariusze odbieraliby prawo jazdy na przykład za poruszanie się autostradą z prędkością ok. 200 km/h. Wszystko wskazuje jednak na to, że przynajmniej na razie odstąpiono od tego pomysłu.

Na razie nie wiemy, kiedy przepisy wejdą w życie. Nie udało się w lipcu 2020 roku, podobnie nie uda się zakończyć procesu legislacyjnego do stycznia 2021 r. Wydaje się jednak, że jesteśmy coraz bliżej zmian, które na nowo określają pierwszeństwo pieszych na pasach, poruszanie się po autostradach i drogach ekspresowych, czy maksymalną prędkość w obszarze zabudowanym.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 1 Średnio: 5]
Interesuje Cię historia pojazdu, który masz zamiar kupić? Z nami to możliwe!
Historia pojazdu

Odpowiedz