Jak bezpiecznie wyjść z poślizgu?

Podziel się:
AB-2017-01_T1-Fotolia_123114043_S

Wielu kierowców obawia się poślizgu na lodzie. Dzisiaj doradzamy, jak zminimalizować takie ryzyko, gdy na nawierzchni pojawia się lód. Objaśniamy także, jak reagować, gdy już koła utracą przyczepność.

Zapoznaj się ze stanem nawierzchni

Najbardziej niebezpieczny jest tzw. „czarny lód”. Na ośnieżonej lub wyraźnie oblodzonej drodze kierowcy zachowują szczególną ostrożność. Ciemna nawierzchnia sugeruje, że trasa jest w pełni bezpieczna i usypia czujność. Wtedy już tylko krok do poślizgu i całkowitej utraty kontroli nad kierownicą, która może skończyć się nie tylko niegroźną stłuczką, ale i poważnym wypadkiem.

Gdy temperatura powietrza jest ujemna lub oscyluje w granicach 0 stopni C, warto sprawdzać stan nawierzchni. Jak to zrobić? Dobrym momentem jest ruszanie przy światłach. Wystarczy nieco mocniej wcisnąć gaz, aby określić poziom przyczepności nawierzchni. Taki „eksperyment” musimy jednak przeprowadzać z wyczuciem i dużą dawką zdrowego rozsądku. Poznanie przyczepności auta pozwoli zachowywać odpowiednią odległość od innych samochodów i nie przekraczać niepotrzebnie prędkości na szczególnie niebezpiecznych odcinkach.

Na nieznanych trasach lepiej jechać wolniej (nawet wtedy, gdy inne pojazdy nas wyprzedzają), ponieważ droga może być niedokładnie lub zbyt rzadko odśnieżana.

Uwaga na gwałtowne hamowanie

Poślizgiem określa się utratę przyczepności minimum dwóch kół. W takim przypadku naturalnym odruchem może być wciśnięcie hamulca. Jest to jednak najbardziej niebezpieczne rozwiązanie. Hamowanie należy zastąpić naciśnięciem sprzęgła i zdjęciem nogi z gazu. To pozwoli powoli zmniejszyć prędkość auta.

Jak zachować się podczas poślizgu?

W większości nowoczesnych samochodów jeżdżących po polskich drogach na śliskiej nawierzchni najczęściej dochodzi do zjawiska określanego terminem podsterowności. Wtedy wystarcza zdjęcie nogi z gazu, aby pojazd powoli zaczął wyhamowywać i odzyskał przyczepność. Należy uważać, aby niepotrzebnie nie zwiększyć kąta skrętu kół, ponieważ wtedy jest trudniej odzyskać stabilny tor jazdy. To oznacza, że odpowiednie manewrowanie kierownicą jest konieczne.

W samochodach z tylnym napędem może pojawić się nadsterowność (do tego zjawiska może dojść także w aucie z przednim napędem – np. wtedy, gdy tylna oś zostanie nadmiernie obciążona). Taki poślizg może doprowadzić do przekręcenia samochodu na bok. Wtedy należy skręcić koła w stronę, gdzie „ucieka” tył pojazdu. Aby tak zareagować, niezbędny jest jednak duży refleks (tego rodzaju manewrów można nauczyć się na kursach w szkołach doskonalenia jazdy).

Nie daj się oszukać! Sprawdź VIN samochodu, który chcesz kupić!
Sprawdź VIN
share on:

Odpowiedz