Auta do 5000 zł. Jaki samochód kupić za średnią krajową?

Auta do 5000 zł

Auta do 5000 zł są bardzo liczne w serwisach ogłoszeniowych. Na rynku wtórnym nie brakuje samochodów używanych w cenie zbliżonej do średniej krajowej brutto. Oto kilka propozycji na samochód do 5000 zł, na przykład na dojazdy do pracy czy pierwsze własne auto.

Auto do 5000 zł. Samochód stary, niechciany lub zużyty

Jeśli interesują Cię auta do 5000 zł, nie możesz być szczególnie wybredny. Są to bowiem samochody stare i wyeksploatowane, których stan techniczny niekiedy pozostawia wiele do życzenia. Jeśli nawet na pierwszy rzut oka wydają się one zadbane, mogą borykać się z wieloma problemami. Często mają też duży przebieg czy wypadkową przeszłość.

Z pewnością nie warto wierzyć sprzedawcy, który życzy sobie za samochód do 5000 zł, a jednocześnie gwarantuje, że to egzemplarz w znakomitym stanie technicznym. Wręcz przeciwnie, eksploatacja takich aut wymaga rokrocznie inwestowania w serwis i naprawy.

Do 5 tysięcy złotych kupić możesz też samochody niechciane. To auta, które szybko tracą na wartości i nie cieszą się dużym popytem na rynku wtórnym. W tej grupie są samochody nierzadko awaryjne czy brzydkie, do których zakupu kierowcy podchodzą sceptycznie.

Trzecia grupa samochodów to młodsze, ale uszkodzone egzemplarze. W tym przypadku wiele zależy od marki, modelu, rodzaju usterki i kosztów naprawy. Wbrew pozorom również takie auta do 5000 zł są warte uwagi, aczkolwiek do ich zakupu musisz podchodzić z dużą ostrożnością. Wcześniej zawsze oszacuj koszty naprawy.

Samochód do 5000 zł. Na co warto zwrócić uwagę?

Jeśli rozglądasz się za samochodem w grupie cenowej do 5000 zł, musisz mieć inne podejście do jego zakupu, aniżeli na przykład podczas szukania nowszego i zadbanego auta dla całej rodziny. Najważniejsza jest mobilność takiego pojazdu, aby miał on sprawny silnik i dobrze się prowadził. Jednocześnie odrzuć sentymenty, upodobania i stereotypy. Pomiń też wygląd.

Szukając używanego auta, jeśli nie jest to wyższy przedział cenowy niż ok. 5000 zł, zwróć uwagę na następujące kwestie:

  • Silnik – jednostka napędowa to bezsprzecznie najważniejszy element w kontekście mobilności. O ile samochód może poruszać się nawet z niesprawną skrzynią biegów, o tyle awaria jednostki napędowej unieruchomi pojazd. Dlatego przede wszystkim zwróć uwagę na silnik i jego osprzęt.
  • Ekonomia – najlepszy wybór pod kątem oszczędności na zużyciu paliwa to diesle lub silniki benzynowe z instalacją LPG, ewentualnie możliwością jej założenia.
  • ABS – system ABS to minimum w kontekście bezpieczeństwa. Na szczęście również wiele używanych samochodów w cenie do 5 tys. zł jest wyposażonych w ABS.
  • Korozja podwozia – dobre zabezpieczenie korozyjne to nie tylko wolne od nalotów rdzy nadwozie. Korozja klapy bagażnika, drzwi, błotnika czy maski wpływa tylko na estetykę. Kluczowa jest podłoga, zwłaszcza w okolicach mocowania zawieszenia. Takie auto może nawet nie przejść badania technicznego, a wówczas pozostanie jego złomowanie.
  • Badanie techniczne – kupowane auto za 5000 zł powinno mieć ważne badanie techniczne oraz polisę OC. Dodatkowo przed finalizacją zakupu udaj się na stację diagnostyczną i zleć przegląd tak dokładny, jaki będziesz robił rokrocznie. Diagnosta sprawdzi, czy auto faktycznie nadaje się do ruchu i wskaże elementy, które mogą wymagać naprawy.

Samochód za średnią krajową. Jakie auto kupić do 5000 zł?

Przejdźmy do konkretów i sprawdźmy, jakie auta do 5000 zł są warte uwagi. Zauważmy jednocześnie, że 5 tysięcy złotych to średnia krajowa w gospodarce narodowej z 2019 roku (4918,17 zł).

Ta średnia przez Główny Urząd Statystyczny (GUS) jest podawana raz w roku. W przeciwieństwie do przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw, które jest ogłaszane każdego miesiąca, ten wskaźnik uwzględnia także osoby zatrudnione na podstawie umowy o pracę w mikroprzedsiębiorstwach.

Wprawdzie znacznie łatwiej za 5000 złotych kupić komputer czy smartfon, za chwilę przekonasz się, iż ten przedział cenowy również daje spory wybór w przypadku auta – tak na pierwszy samochód dla młodego kierowcy, jak również środek transportu do pracy.

Fiat Panda II (2003–2012)

Fiat Panda drugiej generacji to dobry wybór na auto miejskie. Samochód za 5000 zł to w tym przypadku egzemplarze z początku produkcji z bazowymi odmianami czterocylindrowych motorów 1.1 i 1.2 o mocy 54 i 60 KM. To silniki benzynowe tanie w serwisie i dobrze znoszące zasilanie LPG.

Pandę II dobrze zabezpieczono przed rdzą, nieźle intensywne użytkowanie znosi też wnętrze. Przyzwoicie wygląda również wyposażenie, oczywiście biorąc pod uwagę fakt, że to auto segmentu A. Panda II oferuje klimatyzację, elektrycznie sterowane szyby czy fabryczne radio.

Fiat Punto II (1998–2008)

Auto do 5000 zł to również II generacja Punto, zwłaszcza z silnikiem 1.2 16 V. Punto to model łączący w sobie atrakcyjny wygląd z przestronnym wnętrzem. Jednocześnie to dobra relacja ceny do wieku. Z uwagi na dużą podaż na rynku wtórnym, problemu nie stanowią również części zamienne.

Auta do 5000 zł - Fiat Punto II
Fiat Punto II

Jeśli na coś uważać to na defekty elektrycznego wspomagania układu kierowniczego oraz pękanie obudowy alternatora. Poza tym przy dużych przebiegach benzyniaki spalają duże ilości oleju.

Ford Focus I (1998–2004)

Focus pierwszej generacji ma wiele zalet jak na przynajmniej kilkunastoletnie auto. Model ma ciekawy wygląd i efektowne wnętrze, nawet pomimo użycia przeciętnej jakości plastików. Plusem jest też świetnie zestrojone zawieszenie. Problemu nie ma też z silnikami benzynowymi, choć spalały one nadmierne ilości oleju. Kłopoty mogą sprawiać motory kooperujące z instalacjami gazowymi.

Częstym problemem Focusa I generacji jest korozja. Dlatego warto, aby zawieszenie zostało sprawdzone przez mechanika. Remont zawieszenia wielowahaczowego pochłania nawet ok. 1000 zł. Pozostałe naprawy mają akceptowane ceny, co wynika z dostępu do szerokiego rynku części zmiennych.

Honda Civic VI (1995–2001)

Honda Civic 6. generacji jest autem trwałym i niezawodnym, a przy tym tanim w utrzymaniu. Zalecanym silnikiem jest motor 1.4 – ekonomiczny i nadający się do montażu instalacji LPG.

To również model popularny, do którego szeroko dostępne są używane części samochodowe. Dla przeciętnego mechanika wyzwania nie stanowi też sama naprawa. Niestety, wielokrotnie oferowane Hondy Civic VI są mocno skorodowane. Warto zwrócić uwagę szczególnie na podłogę czy okolice mocowania zawieszenia.

Hyundai Getz (2002–2008)

Wprawdzie Hyundai Getz nie jest najpopularniejszym autem na rynku wtórnym, ale możesz zwrócić uwagę na ten model, zwłaszcza z uwagi na prostą i solidną mechanikę. Łatwo dostępne i stosunkowo tanie są też zamienniki podstawowych części eksploatacyjnych.

Mocnym punktem Getza jest przestronne wnętrze, dużym minusem – korozja. Na szczęście rdza atakuje głównie elementy nadwozia, a nie struktury podwozia. Zwróć też uwagę na pracę zawieszenia. Jeśli słychać postukiwanie na nierównościach, świadczy to o luzach w zawieszeniu. Z kolei postukiwanie spod maski może oznaczać problemy z hydraulicznymi popychaczami zaworów.

Mercedes-Benz Klasy A W168 (1997–2005)

To dość nietuzinkowa propozycja jak na auto do 5000 zł. Niemiecki hatchback zaskakuje przestronnością i jakością wykonania, aczkolwiek ma mizernie zabezpieczone nadwozie przed korozją.

Samochód do 5 tysięcy złotych - Mercedes-Benz Klasy A W168
Mercedes-Benz Klasy A W168

Przy Mercedesie Klasy A pierwszej generacji pod uwagę należy brać wyłącznie silniki benzynowe, ale i te nie nadają się do konwersji na zasilanie LPG.

Nissan Micra II (1992–2003)

Jeśli interesują Cię miejskie samochody do 5000 zł, weź pod uwagę Nissana Micrę II generacji. To model, który na europejskim rynku był dostępny niemal wyłącznie jako 5-drzwiowy hatchback.

Przy tym wyborze konieczne może być jednak dodatkowe zabezpieczenie antykorozyjne, gdyż nadwozie jest mizernie chronione przed korozją. Poza tym to twarde i piszczące w czasie jazdy tworzywa w kabinie . Plus należy się za proste i bezawaryjne silniki benzynowe: 1.0 (55 i 60 KM), 1.3 (75 KM) i 1.4 (82 KM).

Opel Astra II (1998–2009)

Astra II generacji nie zachwyca wyglądem czy przestronnością wnętrza. Poza tym ma niezbyt dynamiczne silniki, które nie są też szczególnie oszczędne, choć benzyniaki dobrze współpracują z instalacjami gazowymi. Jednak nadaje się jako propozycja na samochód do 5000 zł.

Model ma prostą konstrukcję, dzięki czemu jest ceniony za trwałość. Poza tym to ogromna baza części używanych i zamienników. Problemem jest wysokie zużycie oleju. To wina uszczelniaczy zaworowych, które przepuszczają środek smarny.

W tym przypadku może to być nawet Astra sprzed liftingu w 2001 roku. Takie egzemplarze są lepiej zabezpieczone przed korozją z uwagi na w pełni ocynkowane nadwozie.

Opel Corsa C (2000–2006)

Corsa C to samochód używany bardzo szeroko dostępny na rynku wtórnym. Niestety, wiele egzemplarzy to mocno wyeksploatowane auta flotowe z wysokimi przebiegami. Lepiej odpuść również egzemplarze ze zautomatyzowaną skrzynią Easytronic, a podczas jazdy próbnej obowiązkowo zwróć uwagę na pracę przekładni kierowniczej – jeśli stuka lub są w niej wyczuwalne luzy, jest to element do regeneracji.

Pośród silników warto rozejrzeć się za benzyniakami, zwłaszcza motorem 1.4 16V. Pamiętaj, że rynek jest dobrze zaopatrzony w części zamienne do Corsy C. Zaletą tego mieszczucha segmentu B jest również nadwozie odporne na korozję. W szczegółach model ten opisuje artykuł pt. Opel Corsa C – opinie, silniki, nadwozie“.

Peugeot 406 (1995–2004)

Peugeot 406 to model wytrzymały i komfortowy, a obecnie również bardzo tani. Budżet rzędu 5 tysięcy złotych wystarczy nawet na bardzo atrakcyjne z wyglądu coupe.

406-ka to przede wszystkim trwałe i oszczędne silniki. Jednocześnie z tego powodu bardzo często egzemplarze oferowane na rynku wtórnym mają przebiegi 300 tys. km lub większe.

Skoda Fabia I (1999–2007)

Fabia pierwszej generacji to m.in. auto stosunkowo odporne na korozję, o przestronnym wnętrzu i przyzwoitym wyglądzie. Jako że był to model bardzo popularny, w ogłoszeniach nie brakuje używanych samochodów, również z krajowych salonów.

Skoda Fabia I ma prostą konstrukcję, poza tym to tanie i szeroko dostępne części samochodowe, co przekłada się na niskie koszty napraw.

Auta do 5000 zł - Skoda Fabia I
Skoda Fabia I

Pośród silników pod uwagę warto wziąć trzycylindrowy motor wysokoprężny 1.4 TDI. Jednak pamiętaj, że ten silnik był na wyposażeniu wielu aut flotowych, przez co często takie egzemplarze mają wysokie przebiegi. Tymczasem ostra eksploatacja przyspieszała powstawanie luzu osiowego na wale korbowym. To usterka, której usunięcie jest nieopłacalne. Dlatego lepszym wyborem jest silnik 1.4 16V.

Skoda Octavia I (1996–2010)

Octavia I to kolejny samochód bardzo popularny na rynku wtórnym. Model jest ceniony za solidną mechanikę i przestronne – jak na segment kompaktów – wnętrze. Ma też dobre zabezpieczenie antykorozyjne i jest doskonale znana mechanikom. Szeroko dostępne są również części zamienne.

Octavia pierwszej generacji dobrze trzyma cenę, ale 5000 zł wystarczy, aby znaleźć egzemplarz do codziennej eksploatacji. Polecanym silnikiem jest benzyniak 1.6. To motor łatwy w serwisie, trwały i akceptujący instalacje gazowe. Niezłe są też diesle, zwłaszcza wolnossący 1.9 SDI.

Renault Megane II (2002–2008)

Megane II generacji, zwłaszcza z silnikiem benzynowym 1.4 16V, jest niezłą propozycją na auto do 5000 zł. To wciąż ciekawie wyglądający samochód, który jest znacznie tańszy od konkurentów z Niemiec czy Japonii.

Samochód do 5 tysięcy złotych - Renault Megane II
Renault Megane II

To model dobrze zabezpieczony przed korozją, mechanicy radzą sobie również z defektami karty Hands Free. Uważać należy natomiast na awarie cewek zapłonowych czy wyrobienie tulei i sworzni zawieszenia. Problemu nie ma również z bazą zamienników i części używanych.

Toyota Corolla VIII (1995–2002)

Podczas zakupu i w toku późniejszej eksploatacji pokaźnego wkładu nie będzie wymagać Toyota Corolla VIII. Corolla serii E11 zbiera wysokie oceny w rankingach bezawaryjności, a tyczy się to drobnych usterek, jak również poważniejszych awarii.

Jednocześnie to niska cena, a zakładany budżet będzie w zupełności wystarczający. Niestety, na rynku wtórnym nie pozostało wielu egzemplarzy Corolli 8. generacji. Jednak bez wątpienia jest to auto, które warto wziąć pod uwagę przy budżecie 5 tysięcy złotych.

Toyota Yaris I (1999–2005)

Yaris pierwszej generacji to auto o słabej dynamice i niezbyt przestronne, ale przy tym naprawdę niezawodne, które nie sprawia wielu problemów użytkownikom. Problemem nie jest też dostęp do części zamiennych.

Ten niewielki model segmentu B sprawdzi się głównie w mieście. Pośród silników warto poszukać egzemplarza z dieslem 1.4, który ma prosty osprzęt i jest tani w naprawach. Obowiązkowo przed zakupem sprawdź Yarisa pod kątem wycieków oleju i korozji podwozia.

Volkswagen Golf IV (1997–2003)

W zestawieniu nie mogło również zabraknąć Golfa IV generacji, najlepiej z silnikiem 1.6 8V. To w miarę bezpieczny wybór i szansa na egzemplarz utrzymany w lepszym stanie. Natomiast skrajnie zużyte często są diesle.

Pamiętaj, że przy wysokim przebiegu, aczkolwiek mówimy tu o pokonaniu nawet 400 tys. km, wiele elementów Golfa IV kwalifikuje się do wymiany (m.in. zawieszenie, układ hamulcowy, osprzęt silnika). Koszty naprawy są wówczas zbliżone do rynkowej wartości pojazdu.

Auta do 5000 zł - Volkswagen Golf IV
Volkswagen Golf IV

Volkswagen Golf IV jest ubogo wyposażony, ale ma dobre zabezpieczenie antykorozyjne. Oczywiście, z uwagi na dużą popularność na rynku wtórnym, szeroki jest również dostęp do części zamiennych.

Jak sprawdzać auta do 5000 zł?

Starsze i mocno wyeksploatowane egzemplarze, a takimi są auta do 5000 zł, przede wszystkim muszą być sprawne i bezpieczne. O ile podczas oględzin możesz pominąć usterki blacharsko-lakiernicze, o tyle obowiązkowo musisz zwrócić uwagę na stan techniczny pojazdu.

W tym celu udaj się na stację kontroli pojazdów lub do niezależnego warsztatu mechanicznego, aby przyjrzał mu się specjalista. Oceni on stan auta oraz wskaże elementy, które wymagają wymiany, dzięki czemu możesz negocjować cenę i tak taniego pojazdu.

Nie zawsze samochody dyskwalifikują stłuczki i kolizje, ale najlepiej, kiedy to pojazd o bezwypadkowej historii, którą sprawdzisz przez raport VIN. Jednocześnie historia pojazdu zawiera w sobie m.in.:

  • dane techniczne auta,
  • jego fabryczne wyposażenie,
  • informacje o wezwaniach serwisowych,
  • archiwalne zdjęcia pojazdu.

Już po sprawdzeniu VIN i przeglądzie nie zapomnij o jeździe próbnej. W szczegółach opisuje ją artykuł Jazda próbna – na co zwrócić uwagę?“.

Jeśli nie wiesz, jaki samochód kupić do 5000 zł, powyższe zestawienie powinno ułatwić Ci ten wybór. Oczywiście to tylko część aut, na które warto zwrócić uwagę przy zakładanym budżecie. Obok nich jest Volkswagen Polo, Renault Clio II, Laguna II generacji i wiele innych modeli. Jeśli masz jeszcze jakieś propozycje, możesz podzielić się nimi w komentarzu.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 1 Średnio: 5]
Darmowe sprawdzenie VIN? Wypróbuj naszą wyszukiwarkę i nie daj się oszukać!
Sprawdzenie VIN

Odpowiedz