Znamy najpopularniejsze nowe auto 2020 roku, jakim była Skoda Octavia. Wiemy też, co z importem samochodów w dwunastu miesiącach poprzedniego roku. Najczęściej ściąganym do Polski samochodem było Audi A4. Oczywiście nadal najwięcej sprowadzamy ich z Niemiec.
Import samochodów do Polski w 2020 roku
Jak wspomnieliśmy wyżej, najpopularniejsze auto 2020 roku w imporcie do kraju do Audi A4. Według Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, łącznie do Polski ściągnięto ponad 28 tys. egzemplarzy tego modelu. W całym roku sprowadzono 848 154 używane samochody osobowe i małe dostawcze, których dopuszczalna masa całkowita nie przekracza 3,5 t. To wynik o 16 proc. gorszy niż rok wcześniej.
Martwe pod kątem importu były przede wszystkim miesiące wiosenne – marzec, kwiecień i maj. Później kierowcy chcieli odrobić straty. Poza tym większe zainteresowanie importem w drugiej połowie roku to również wynik zapowiadanego wzrostu podatku akcyzowego. Jednak na razie żadnych nowych ustaleń w związku z tym nie znamy. Nie wiemy, czy rząd w ogóle zdecyduje się na wprowadzenie wyższej akcyzy, aby wyeliminować starsze pojazdy spełniające mniej rygorystyczne normy emisji spalin.
W kwestii wieku importowanych aut nic nie zmienia się na lepsze, a nawet idzie ku gorszemu. W 2019 roku średni wiek takich pojazdów zbliżył się do 12 lat. Teraz został już przekroczony (12 lat i jeden miesiąc). Sprowadzane diesle miały średnio 11 lat, z kolei samochody benzynowe 13 lat i jeden miesiąc.
Pod kątem rodzaju silnika, większość to auta z motorem benzynowym pod maską. Hybrydy i samochody elektryczne stanowią margines, tymczasem diesle mają blisko 43-procentowy udział w imporcie (42,8 proc.).
Import aut 2020 w podziale na marki
Jeśli zliczyć auta, które w 2020 roku sprowadzono do Polski, najwięcej było Volkswagenów i Opli. Dobry wynik zanotowały też Ford i Audi, a sporym zainteresowaniem cieszyły się również auta francuskie od Renault, Peugeota i Citroena.
- Volkswagen (93 688 szt.).
- Opel (82 583 szt.).
- Ford (75 542 szt.).
- Audi (72 200 szt.).
- Renault (53 663 szt.).
- BMW (51 686 szt.).
- Peugeot (41 742 szt.).
- Mercedes (39 828 szt.).
- Citroen (38 355 szt.).
- Toyota (28 495 szt.).
- Fiat (28 084 szt.).
- Hyundai (25 888 szt.).
- Nissan (22 766 szt.).
- SEAT (22 331 szt.).
- Volvo (20 918 szt.).
- Skoda (19 532 szt.).
- Kia (19 412 szt.).
- Honda (16 971 szt.).
- Mazda (16 043 szt.).
- Suzuki (11 974 szt.).
Audi A4 jako najczęściej importowane auto 2020 roku
Zwycięstwo w tym zestawieniu Audi A4 nie dziwi. Podobnie było m.in. przed rokiem. W porównaniu z 2019 r., w rankingu TOP 10 najpopularniejszych aut w 2020 roku zaszły tylko kosmetyczne zmiany.
Pierwsza czwórka jest identyczna (Audi A4, Volkswagen Golf, Opel Astra, BMW 3). Poza tym miejscami zamieniły się Audi A3 i Volkswagen Passat, a z pierwszej dziesiątki zniknął Volkswagen Polo zastąpiony przez BMW 5.
Najczęściej importowane do Polski samochody w 2020 roku (TOP 20):
- Audi A4 (28 051 szt.).
- Volkswagen Golf (23 902 szt.).
- Opel Astra (23 107 szt.).
- BMW 3 (19 445 szt.).
- Audi A3 (16 486 szt.).
- Volkswagen Passat (15 148 szt.).
- Ford Focus (13 821 szt.).
- Opel Corsa (13 717 szt.).
- Audi A6 (13 047 szt.).
- BMW 5 (12 471 szt.).
- Ford Fiesta (11 969 szt.).
- Volkswagen Polo (11 716 szt.).
- Ford Mondeo (11 645 szt.).
- Nissan Qashqai (9 531 szt.).
- Opel Meriva (9 190 szt.).
- Renault Clio (8 371 szt.).
- Opel Insignia (8 316 szt.).
- Renault Megane (8 095 szt.).
- Renault Scenic (7 933 szt.).
- Mercedes C (7 799 szt.).
Niemcy przed Francją i Belgią
Nic nie zmienia się również w kwestii rynków, z których do Polski trafia najwięcej samochodów w ramach procedury importu. Nadal są to Niemcy, które stanowią ponad połowę udziału w rynku. Dalej są Francja, Belgia i Holandia, a pierwszą piątkę zamykają Stany Zjednoczone.
Import używanych aut w 2020 roku w podziale na rynki:
- Niemcy (489 132 szt.).
- Francja (82 979 szt.).
- Belgia (56 798 szt.).
- Holandia (35 399 szt.).
- Stany Zjednoczone (33 367 szt.).
- Włochy (27 771 szt.).
- Szwajcaria (22 491 szt.).
- Austria (21 494 szt.).
- Dania (19 635 szt.).
- Szwecja (18 087 szt.).
Więcej o sprowadzaniu samochodów z Niemiec przeczytasz w artykule pt. “Samochody z Niemiec – wszystko, co musisz wiedzieć!“, a takie poradniki znajdziesz też dla Francji, Belgii oraz Holandii.
Pamiętaj, że samochody z importu mogą być dobrą inwestycją, ale za granicą nadal nie brakuje prawdziwych pułapek, w tym aut powypadkowych. Dlatego zawsze sprawdzaj je dokładnie przez Raport Historii Pojazdu z wykorzystaniem numeru VIN, a także podczas oględzin, przeglądu i jazdy próbnej.