Audi A4 B8 – opinie, dane techniczne, usterki

Audi A4 B8

Audi A4 to najpopularniejszy samochód importowany do Polski w 2020 roku. Jeśli weźmiemy pod uwagę, że średni wiek sprowadzonego auta ma nieco ponad 13 lat, wiele egzemplarzy A4 to jego czwarta generacja – Audi A4 B8. Jaki jest to samochód i czy faktycznie warto przyjrzeć się bliżej Audi A4 IV?

Historia Audi A4 B8

Audi A4 B8 zostało zaprezentowane w 2007 roku jako IV generacja tego modelu. B8 przedstawiło się światu na Międzynarodowej Wystawie Samochodów we Frankfurcie, kiedy zaprezentowano wersję sedan. Rok później podczas wystawy w Genewie ukazano wersję kombi (Audi A4 B8 Avant), a w 2009 roku pojawiła się usportowiona wersja Audi S4 B8.

Z kolei w 2011 roku miejsce miał jedyny face lifting. W tym samym roku paletę wzbogacono też o wersję Audi A4 B8 Allroad, czyli kombi z podniesionym zawieszeniem, osłonami nadwozia i napędem na cztery koła. Rok później zadebiutowała sportowa wersja modelu – Audi RS4 B8.

Dodajmy, że pokrewnym modelem B8 jest Audi A5. To model wykorzystujący tę samą platformę, dostępny jako coupé, cabrio i pięciodrzwiowy Sportback.

Niemiecki model produkowano w czterech fabrykach: Ingolstadt (Niemcy), Aurangabad (Indie), Changchun (Chiny), Purwakarta (Indonezja). Produkcję zakończono w 2015 roku, kiedy na rynku pojawiło się Audi A4 B9.

Nadwozie Audi A4 IV

Audi A4 IV zostało zaprojektowane przez Stefana Sielaffa. W porównaniu z poprzednikami (Audi A4 B5 i Audi A4 B6), IV generację oparto o nową konstrukcję. Za jej sprawą wydłużono nadwozie auta. Znacznie, bo o blisko 15 cm zwiększył się też rozstaw osi.

Audi A4 B8 – wymiary:

  • Długość: 4703 mm (Allroad: 4721 mm, LWB: 4763 mm);
  • Szerokość: 1826 mm (Allroad: 1841 mm);
  • Wysokość: 1427 mm (kombi: 1436 mm, Allroad: 1495 mm, LWB: 1426 mm);
  • Rozstaw osi: 2808 mm (Allroad: 2805 mm, LWB: 2869 mm).

Wciąż to samochód prosty, elegancki i charakterystyczny dla niemieckiej marki. Stylistyka nadwozia początkowo nawiązywała do wcześniejszej generacji. Uwagę przykuwała linia boczna, która wspina się ku przodowi, dzięki czemu auto nabrało dynamizmu. Poza tym wrażenie robiły przednie reflektory z falą świateł do jazdy dziennej LED. Stylistycznie IV generacja zmieniła się po liftingu w 2011 roku, od kiedy bliżej jej do następcy.

Audi A4 B8 Avant
Audi A4 B8 Avant

Wnętrze

Dzięki zredukowaniu wymiarów skrzyni biegów i przesunięciu przedniej osi do przodu, auto nie tylko zyskało na właściwościach jezdnych, ale stało się również przestronniejsze. Z drugiej strony nadal ustępuję pod tym względem tańszym konkurentom (np. Ford Mondeo, Mazda 6 czy Toyota Avensis).

Fotele są wygodne, zwłaszcza że mogą być wyposażone w wysuwane podparcia ud. Brakuje za to nieco miejsca na tylnej kanapie, gdzie zapewnienie komfortowej podróży trzem dorosłym pasażerom może być trudne. Większe mogłyby być również bagażniki: sedan (480–962 l), kombi (490–1430 l).

W kabinie użyto wysokiej jakości materiałów. Deska rozdzielcza oraz boczki drzwi mogą być wykończone drewnem lub aluminium, a tapicerka długo nie nosi śladów użycia i występuje w bogatej gamie kolorów.

Proste i intuicyjne są też urządzenia pokładowe, choć na konsoli przycisków jest dość dużo. Warto dodać, że właśnie w B8 zadebiutował system multimedialny MMI, który występuje wraz z większym ekranem centralnym. W uboższych wersjach znajdziemy węższy wyświetlacz radia. W każdym egzemplarzu standardem jest natomiast całkiem wydajna automatyczna klimatyzacja. Poza tym to elektrycznie sterowane szyby (z przodu i z tyłu) i lusterka, centralny zamek, światła przeciwmgłowe i komputer pokładowy.

Audi A4 B8 – opinie o silnikach

W Audi A4 4. generacji znajdziemy silniki umieszczone wzdłużnie, które napędzają przednią oś lub cztery koła poprzez napęd quattro. Pośród silników benzynowych to epoka dominacji jednostek TFSI, pośród diesli – poprawionych konstrukcji TDI z układem common rail.

Silniki benzynowe Audi A4 B8

Zamiast udanych benzyniaków poprzedniej generacji (1.6 8V i 1.8 Turbo), pod maską B8 pojawiły się silniki TFSI:

  • R4: 1.8 TFSI (120 i 160 KM) i 2.0 TFSI (180 i 211 KM);
  • V6: 3.0 TFSI (272 KM).

To motory z bezpośrednim wtryskiem paliwa i doładowaniem. W przypadku silników 1.8 i 2.0 jest ono realizowane za pomocą turbosprężarki, w jednostce 3.0 TFSI pracuje kompresor (sprężarka mechaniczna).

Poza tym do liftingu w 2011 roku oferowano jedną jednostkę wolnossącą – 3.2 FSI o mocy 265 KM. Oczywiście swoje silniki mają też odmiany S4 (3.0 TFSI o mocy 333 KM) i RS4 (4.2 V8 o mocy 450 KM).

Co zrozumiałe, trwałe silniki widlaste są drogie w zakupie i utrzymaniu. Niekiedy rozciąga się w nich łańcuch łączący wałki rozrządu. Poza tym w silniku wolnossącym o mocy 265 KM szybko przepalają się cewki zapłonowe.

Większe problemy trapią silniki 1.8 i 2.0 TFSI z serii EA888. Z powodu wadliwych pierścieni tłokowych w nadmiarze spalają one olej silnikowy. Wyeliminowanie problemu kosztuje do 4000 zł. Poza tym mają awaryjne łańcuchy rozrządu (zwłaszcza 2.0 TFSI), których wymiana kosztuje ok. 1200 zł. Przynajmniej 700 zł zapłacić trzeba za czyszczenie zaworów z nagaru.

Bezpieczniejsze są silniki benzynowe w egzemplarzach po liftingu. W 2011 roku wprowadzono konstrukcję EA888 3. generacji – 1.8 TFSI o mocy 170 KM. Dwa lata później do oferty 2-litrowych jednostek napędowych dołączyła wersja 225-konna (2.0 TFSI o mocy 225 KM).

Wszystkie silniki benzynowe Audi A4 B8:
  • 1.8 TFSI R4 (120, 160, 170 KM);
  • 2.0 TFSI R4 (180, 211, 225 KM);
  • 3.2 FSI V6 (265 KM);
  • 3.0 TFSI V6 (272 KM);
  • 3.0 TFSI V6 (333 KM) – odmiana S4;
  • 4.2 FSI V8 (450 KM) – odmiana RS4.

Dodajmy, że stały napęd 4 × 4 z systemem Torsen trafiał tutaj do wszystkich wersji poza 120-konną odmianą 1.8 TFSI.

Silniki wysokoprężne Audi A4 B8

W palecie diesli wszystkie silniki 4-cylindrowe to motory 2.0 TDI z układem zasilania common rail. Dzięki temu, w porównaniu z odmianami korzystającymi z pompowtryskiwaczy, udało się wyeliminować problemy z układem smarowania, doładowania i głowicą. W tym przypadku problemem, choć na znacznie mniejszą skalę, jest łuszcząca się pompa wtryskowa. Poza tym trzeba uważać na filtr cząstek stałych, szczególnie jeśli to B8 eksploatowane głównie w warunkach miejskich.

W ogólnej ocenie to udany silnik, który występował w wielu wariantach mocy (120, 136, 143, 150, 163, 170, 177, 190 KM). Najbezpieczniej celować jednak w egzemplarz po face liftingu z 2-litrowym dieslem o mocy 150 lub 190 KM. Silniki te wprowadzono odpowiednio w 2013 i 2014 roku.

Poza tym do modernizacji w palecie mieliśmy konstrukcje V6 2.7 TDI (190 KM) oraz 3.0 TDI (204 i 240 KM). Po liftingu był to już tylko większy motor w 245-konnej odmianie. Również w tych dieslach pojawia się problem z wałkami napędu. Kosztowne mogą być też awarie klapek w układzie dolotowym (ok. 1000 zł), czy nadmiernie rozciągnięte łańcuchy rozrządu, których wymiana pochłonie przynajmniej 8 tys. zł.

Napęd quattro można było zestawić ze wszystkimi odmianami oprócz 2.0 TDI (120, 136 i 163 KM) oraz 2.7 TDI.

Wszystkie silniki wysokoprężne Audi A4 B8:
  • 2.0 TDI (120, 136, 143, 150, 163, 170, 177, 190 KM);
  • 2.7 TDI (190 KM);
  • 3.0 TDI (204, 240, 245 KM).

Audi A4 B8 – dane techniczne

Dane techniczne Audi A4 B8
Dane techniczne Audi A4 B8

Polecane silniki Audi A4 B8:

  • 2.0 TDI o mocy 150 i 190 KM (po liftingu, z 2013 i 2014 roku);
  • 2.7 TDI o mocy 190 KM (sprzed liftingu);
  • 3.0 TDI (pokonują bez większych usterek nawet 300 tys. km, ale kiedy zaczynają się psuć, są drogie w naprawie);
  • 3.2 FSI (paliwożerny, ale najlepszy benzyniak sprzed liftingu).

Silniki Audi A4 B8, na które trzeba uważać:

  • 1.8 TFSI (z pierwszych lat produkcji, z dużym apetytem na olej – większość problemów dziś powinna być już usunięta, ale warto zapytać o historię napraw);
  • 2.0 TDI (sprzed liftingu, z częstymi awariami pompy wysokiego ciśnienia, co niszczyło wtryskiwacze – należy zwrócić uwagę, czy problem miał miejsce i został usunięty).

Zawieszenie, układ kierowniczy, skrzynie biegów

Poza 6-biegową skrzynią manualną w Audi A4 B8 stosowano trzy przekładnie automatyczne, tj.:

  • dwusprzęgłowy S-Tronic (2.0 TFSI quattro, 3.0 TFSI, 4.2 FSI, 2.0 TDI quattro, 3.0 TDI quattro);
  • bezstopniowy Multitronic (1.8 TFSI, 2.0 TFSI, 3.2 FSI, 2.0 TDI, 2.7 TDI, 3.0 TDI);
  • klasyczny Tiptronic (3.2 FSI quattro).

Najtrwalszą przekładnią jest Tiptronic, oferowany głównie z 3,2-litrowym benzyniakiem. Wyłącznie z napędem na przednie koła łączono przekładnię bezstopniową Multitronic. Niezależnie od konstrukcji naprawa automatu może pochłonąć nawet do 10 000 zł.

Zawieszenie jest tutaj konstrukcją wielowahaczową wykonaną z aluminium. Jest komfortowe i zapewnia dobre prowadzenie, w czym pomaga precyzyjny układ kierowniczy.

Niestety, jest drogie w utrzymaniu. Za komplet wahaczy, łączników i śrub na przód zapłacimy nawet 2500 zł. Tanio nie jest też w przypadku serwisu hamulców, co wymaga podłączenia do komputera, a wysokie wydatki nie ominą nas też przy zużytej przekładni kierowniczej. Natomiast w zasadzie bezobsługowa jest tylna oś.

Naprawy często nie są więc tanie. Na szczęście rynek części zamiennych do A4 B8 jest bardzo bogaty.

Typowe usterki A4 B8

Szukając używanego Audi A4 B8, lepiej omijać silniki 1.8 i 2.0 TFSI sprzed liftingu. Główną bolączką są tłoki z cienkimi pierścieniami, które trzeba przerobić lub zamienić na zmodernizowaną konstrukcję. Dlatego najbezpieczniejsze będą egzemplarze z silnikami po liftingu, o mocy 170 KM (1.8 TFSI) lub 211 bądź 225 KM (2.0 TFSI).

Mniej awaryjne są starsze diesle, choć i w tym przypadku najlepszym wyborem będą motory 150 lub 190 KM, które pojawiły się w ostatnich latach produkcji B8. Silniki wysokoprężne w starszych egzemplarzach, o ile mają wysokie przebiegi, najprawdopodobniej są już po remoncie, ale warto dodatkowo zlecić czyszczenie układu paliwowego.

Polecanymi jednostkami są też 2.7 TDI i 3.0 TDI. To silniki, które mogą odwdzięczyć się bezproblemową pracą nawet przez 300 tys. km. Trzeba jednak mieć świadomość, że kiedy zaczną się psuć, ich naprawy mogą przewyższyć cenę auta. Dobre są też benzynowe motory V6. Dotyczy to odmian z doładowaniem i bez niego, zwłaszcza jedynego bezproblemowego benzyniaka w ofercie do 2011 roku – 3.2 FSI.

Ryzykowne są egzemplarze ze skrzynią Multitronic. Wyciąga się w niej łańcuch, a naprawa może kosztować nawet 6 tys. zł. Z kolei dwusprzęgłowa przekładnia Stronic, przy przebiegu ok. 200 tys. km, zmaga się z awariami mechatroniki i wielopłytkowego sprzęgła. Na pewno warto sprawdzić historię ich serwisowania, w tym wymian oleju.

Przy wyższych przebiegach należy jeszcze zwrócić uwagę na kondycję wielowahaczowego zawieszenia obu osi i korozję. B8 to samochód z niezłym zabezpieczeniem antykorozyjnym, co nie oznacza, że starsze egzemplarze są wolne od nalotów. Dokładnie pod tym kątem należy obejrzeć błotniki i klapę bagażnika.

Audi A4 B8 Allroad
Audi A4 B8 Allroad

Używane Audi A4 B8. Sytuacja na rynku wtórnym

Jak pisaliśmy w artykule pt. “Audi A4 – najpopularniejsze auto 2020 z importu“, model A4 to najczęściej sprowadzany samochód do Polski. Jako że średnia wieku ma nieco ponad 13 lat, wiele z tych egzemplarzy to właśnie używane Audi A4 B8. Stąd jest to również samochód popularny na motoryzacyjnych portalach sprzedażowych.

W chwili pisania artykułu, w serwisie OTOMOTO możemy znaleźć ok. 1500 ogłoszeń o sprzedaży Audi A4 IV, aczkolwiek połowa to samochody po mniejszych lub większych kolizjach. Ceny Audi A4 B8 o bezwypadkowej historii, co warto sprawdzić przez raport VIN, startują od ok. 20 000 zł. To jednak auta o dużych, nawet przeszło 300-tysięcznych przebiegach.

Większy wybór daje budżet 2-krotnie większy. Wówczas możemy sobie pozwolić na egzemplarz po modernizacji, choć wciąż z przebiegiem często wyższym niż 200 tys. km. Najdroższe egzemplarze z bogatym wyposażeniem i z końca produkcji kosztują ok. 70 000 zł.

Dodajmy, że większość sprzedawanych A4 B8 to diesle w odmianie kombi (Avant). Stanowią one nawet 70% całej oferty.

Audi A4 B8 – czy warto?

W porównaniu z poprzednikiem A4 IV generacji jest ładniejsze i dużo bardziej nowoczesne. Nie oznacza to jednak, że to model, który nie ma słabych punktów. Jak najbardziej, a więc przed finalizacją zakupu dokładnie należy przyjrzeć się silnikom i skrzyniom, o ile to jeden z trzech automatów.

Stąd oględziny auta, przegląd i jazdę próbną warto uzupełnić o Raport Historii Pojazdu na podstawie numeru VIN danego egzemplarza. W Audi A4 B8 VIN znajdziemy na naklejce umieszczonej na wzmocnieniu bocznym prawym, w okolicach gniazda osadzenia prawego amortyzatora.

Jednak nawet wówczas, kiedy będzie to egzemplarz bez poważniejszych mankamentów, musimy przygotować się na wyższe koszty eksploatacji. Na przykład wielu procedur serwisowych nie da się wykonać bez dedykowanego komputera. Z drugiej strony Audi A4 B8 opinie ma dobre. To model, który zwłaszcza po face liftingu nadal wygląda całkiem nowocześnie. Jeśli ma stosunkowo bogate wyposażenie i silnik w dobrej kondycji, możemy czerpać sporo radości z jazdy A4 B8.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 1 Średnio: 5]
Nie daj się oszukać! Sprawdź VIN samochodu, który chcesz kupić!
Sprawdź VIN

Odpowiedz