Audi A1 – opinie, usterki, silniki

Audi A1

Audi A1 to dla wielu wynik chwili zaćmienia w pracy stylistów i konstruktorów. Jednak Audi A1 opinie ma całkiem niezłe. Jak prezentuje się ten mały samochód premium? Za co cenią go kierowcy, a co – wręcz przeciwnie – odstrasza potencjalnych nabywców?

Chronologia Audi A1

Niemiecki koncern już w 1974 zaskoczył kierowców, oferując im Audi 50, które dostępne było również jako VW Polo, będąc początkiem typoszeregu Polo. Z kolei od końca 1999 do połowy 2005 roku produkowany był model A2. Wraz z wprowadzeniem nowej platformy, na której powstawały też Seat Ibiza i VW Polo V, Audi w 2008 roku rozpoczęło pracę nad kolejnym małym samochodem premium – Audi A1. Tak powstał samochód budzący zainteresowanie głównie ludzi młodych i aktywnych, którzy przywiązują dużą wagę do stylistyki, a jednocześnie lubią dobrą, głośną muzykę i nadążają za trendami w modzie.

Pierwszy seryjny egzemplarz Audi A1 fabrykę opuścił jesienią 2010 roku. Dwa lata później pojawiła się pięciodrzwiowa wersja Sportback. Sam samochód miał 396 cm długości, 174 cm szerokości 142 cm wysokości. Naprawdę mało, ale niemieckim inżynierom udało się zbudować niepowtarzalne i nowoczesne auto zachwycające stylistyką. W oczy rzucała się linia boczna z wyraźnie zaznaczonym łukiem dachu i kolumną C w stylu coupe. Z kolei z przodu znalazło się miejsce na charakterystyczną dla marki osłonę chłodnicy Singleframe. Model był produkowany do 2018 roku, z liftingiem w połowie produkcji, pod koniec 2014 roku.

Bez wątpienia Audi A1 to mały, ale jednak samochód klasy premium. Wskazują na to również rozwiązania techniczne. Jazda niemieckim samochodem to prawdziwa przyjemność. Wszystko dzięki optymalnemu rozdziałowi masy, bezpośrednio działającemu układowi kierowniczemu, ale i sportowemu dostrojeniu. Oczywiście samochód ma również systemy poprawiające bezpieczeństwo i ułatwiające podróż, np. system stabilizacji toru jazdy ESP z elektroniczną blokadą poprzeczną osi przedniej.

Silniki Audi A1

Początkowo w Audi A1 paleta silników nie była przebogata. Stosowano motory czterocylindrowe, po dwa silniki benzynowe i wysokoprężne o mocy 86 – 122 KM. Wszystkie jednostki zbudowano zgodnie z zasadą downsizingu. Dzięki temu nie miały dużej pojemności, ale turbo i bezpośredni wtrysk paliwa. Później oferta silników mocno się poszerzyła, a w ofercie dostępne były nawet motory generujące przeszło 200 KM.

Wśród polecanych przez mechaników silników są m.in. 1.4 oferowane po liftingu z listopada 2014 roku. To jednostki o mocy odpowiednio 125 KM i 150 KM. Zapewniają dobre osiągi, a przy tym są oszczędne, ze średnim spalaniem na poziomie ok. 5 l na 100 km.

Jeżeli wziąć pod uwagę silniki 1.4 sprzed liftingu, mogą w nich przytrafiać się uszkodzenia wariatora rozrządu. Często w tych jednostkach rozciąga się również łańcuch rozrządu, co zmusza do jego wymiany. Dokładniej przyjrzeć się trzeba jeszcze silnikowi 1.4 z turbiną i kompresorem. Nawet pomimo tego, że użytkownicy A1 nie narzekali szczególnie na ten silnik. Jednak motor ten stosowany w innych autach rodziny VAG przyprawiał kierowców o ból głowy.

Większych problemów nie powinno być również z motorami wysokoprężnymi TDI. Oczywiście, o ile nie są one wysłużone i nie mają rekordowych przebiegów. Tu pomoże sprawdzenie VIN, aby nie mieć wątpliwości co do tego, że stan drogomierza jest rzeczywisty.

Awaryjne, przynajmniej na razie, nie są również motory trzycylindrowe. Dla wielu to silniki, które jednak nie nadają się do samochodów klasy premium. Klekotanie jednostki napędowej w pierwszej fazie jazdy na pewno może powodować pewien dyskomfort.

Napęd przenoszony jest między innymi przez dwusprzęgłową skrzynię S-tronic, która pozwala na zmianę biegów bez utraty siły ciągu. Biegi można zmieniać automatycznie lub manetkami na kierownicy.

Audi A1 Sportback

W lutym 2012 roku do 3-drzwiowej wersji dołączyło Audi A1 Sportback. Stylistyką i budową karoserii to nawiązanie do pierwowzoru, bo wersja Sportback ma niemal identyczne wymiary. Jako że to wersja 5-drzwiowa konieczne było jednak skrócenie przednich drzwi o ponad 20 centymetrów i wydłużenie płaszczyzny dachu. Seryjnie była to wersja wyposażona w cztery miejsca, ale bez żadnej dopłaty i na życzenie klienta Sportback mógł być pięciomiejscowy.

Ważne zmiany miały miejsce w 2014 roku, kiedy wprowadzono usportowione modele S1 i S1 Sportback. Pod maską obu wersji znaleźć można silnik 2.0 TFSI o mocy 231 KM i maksymalnym momencie obrotowym 370 Nm. Dzięki temu do setki auta rozpędzały się w niespełna 6 sekund. W porównaniu ze standardowym A1 zmiany widoczne są także w zawieszeniu. Zamiast tylnej belki skrętnej zastosowano układ wielowahaczowy. Z przodu natomiast inne są m.in. łożyska kolumn McPhersona.

W przypadku obu wersji uwagę należy zwrócić przede wszystkim na skrzynie biegów. Jako że są one narażone na spore obciążenia i dynamiczną jazdę, w wielu używanych egzemplarzach S1 i S1 przekładnie nie pracują właściwie.

Również w 2014 roku, wraz z liftingiem, zaprezentowano modele A1 i A1 Sportback po liftingu. Zmiany zaobserwować można m.in. w stylistyce pasa przedniego, gdzie zmieniono wygląd zintegrowanego z grillem zderzaka oraz reflektorów. Pojawił się także system sterowania MMI z pokładową siecią Wi-Fi. Najważniejsze jednak, że unowocześniono silniki i zastosowano nowe elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego. Jednocześnie pojawiły się nowe wersje wyposażeniowe, m.in.:

  • Attraction
  • Ambition
  • S-line

Zastąpiły one wcześniejsze wersje, tj.: A1, A1 design i A1 sport.

Używane Audi A1, czyli podaż na rynku wtórnym

Przez cały okres produkcji, do maja 2018 roku, z fabryk wyjechało 909 tysięcy egzemplarzy A1, a w tym Audi A1 quattro z silnikiem o mocy 256 KM, choć ta wersja doczekała się jedynie 333 sztuk.

Podaż na rynku wtórnym w Polsce nie jest szczególnie duża. W sprzedaży znaleźć można od 100 do 200 egzemplarzy nieuszkodzonych A1, mniej więcej po równo aut z silnikiem benzynowym i diesli. W przypadku Audi A1 z roczników 2010-2013 cena oscyluje w okolicach 30 000 zł, w zależności od stanu technicznego, wizualnego i wersji wyposażenia. Najdroższe modele z lat 2017-2018 kosztują nawet przeszło 80 tys. zł.

Kilkadziesiąt razy większa podaż jest w Niemczech, gdzie dominują egzemplarze z silnikiem benzynowym pod maską. Zainteresowanym importem auta zza zachodniej granicy polecamy artykuł pt. Samochody z Niemiec – gdzie szukać, jak sprowadzić i zarejestrować?“.

Audi A1 opinie ma całkiem pochlebne. Wiele zależy jednak od samego egzemplarza. Dlatego ważne, aby każdy samochód z rynku wtórnego możliwie jak najdokładniej zweryfikować. W pierwszej kolejności pomoże Historia Pojazdu. To szeroki zbiór informacji, którymi kierowca nie zawsze chce się pochwalić. Raport VIN to m.in.:

  • dane techniczne samochodu
  • rejestr znanych odczytów przebiegu pojazdu
  • rejestr odnotowanych szkód i kolizji
  • historia sprawdzeń w serwisie autobaza.pl
  • sprawdzenie w bazach pojazdów kradzionych
  • ostrzeżenia producenta o wadliwych seriach pojazdu
  • adres miejsca montażu
  • dane z aukcji internetowych i portali motoryzacyjnych
  • dane dotyczące fabrycznego wyposażenia samochodu zakodowane w numerze VIN
  • galeria zdjęć pojazdu

Oczywiście zawsze samochód używany wymaga sprawdzenia także w tradycyjny sposób. Usterki i nieprawidłowości odkryć pomagają przegląd w warsztacie i jazda próbna. Jeszcze wcześniej najlepiej, kiedy przyjrzy mu się doświadczony mechanik.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 1 Średnio: 5]
Sprawdź auto, które Cię interesuje. Nasza wyszukiwarka VIN da Ci pewność legalnego zakupu!
Sprawdź auto

Odpowiedz