Akcyza na samochód na nowych zasadach

Akcyza na samochód na nowych zasadach

Ministerstwo Finansów planuje zmiany w akcyzie. Jak będzie wyglądała akcyza na samochód na nowych zasadach, co się zmieni i dlaczego rządzący planują zmiany na tej płaszczyźnie?

Kiedy musimy zapłacić akcyzę na samochód?

Obecnie, zgodnie z art. 100 ust. 1 ustawy z 6 grudnia 2008 roku o podatku akcyzowym, jeżeli to samochód osobowy, akcyza na samochód występuje w następujących przypadkach, kiedy jest to:

  • import niezarejestrowanego pojazdu na terytorium Polski,
  • pierwsza sprzedaż niezarejestrowanego wcześniej pojazdu,
  • nabycie wewnątrzwspólnotowe pojazdu z terytorium innego państwa członkowskiego UE na teren Polski.

W praktyce oznacza to, że akcyza na samochód dotyczy wszystkich aut po raz pierwszy rejestrowanych w Polsce, tak nowych, jak i z rynku wtórnego.

Z czego wynikają zmiany w podatku akcyzowym?

Obecnie akcyza na samochód osobowy to dwie podstawowe stawki:

  • 3,1% wartości pojazdu dla aut z silnikiem o pojemności do 2000 cm3,
  • 18,6% wartości pojazdu dla aut z silnikiem o pojemności powyżej 2000 cm3.

Przypomnijmy, że od 1 stycznia 2020 roku o połowę niższe stawki akcyzy mają hybrydy, odpowiednio:

  • do 3,5 l stawka akcyzy wynosi 9,3%,
  • do 2,0 l stawka akcyzy wynosi 1,55%.

Przy samochodach spalinowych z większymi sinikami, kiedy akcyza wynosi blisko 19% wartości pojazdu, jej stawka jest wysoka. Przykładowo dla samochodu za 50 000 zł zapłacić trzeba 9 300 zł podatku akcyzowego. Nic dziwnego, że wielu zmotoryzowanych korzysta z luki prawnej i obchodzi przepisy podczas sprowadzania samochodu.

Należy bowiem wyjaśnić, że powyższe stawki akcyzy dotyczą samochodów osobowych. Z kolei pojazdy ciężarowe oraz specjalne o masie do 3,5 t są zwolnione z podatku akcyzowego. Wystarczy więc zarejestrować samochód jako auto ciężarowe, po czym dokonać urzędowej zmiany rodzaju pojazdu, zawiadamiając o tym fakcie w ciągu 30 dni starostę.

Okazuje się, że proceder jest bardzo popularny. Ministerstwo Finansów informuje bowiem, że budżet kraju traci na tym 32,6 mln złotych rocznie. Wprawdzie fiskus próbuje walczyć z oszustwem, a w ciągu dwóch lat, od października 2015 roku do końca 2017 r. wydał 9,6 tys. decyzji dotyczących obowiązku zapłaty akcyzy na kwotę 73,7 mln zł, problem jest poważny. Niebawem urzędnicy mają dostać nowe narzędzie do walki z nieuczciwymi podatnikami. Pomóc ma zmiana w przepisach.

Akcyza na samochód po nowemu

Rządzący chcą zatrzymać opisywany wyżej sposób postępowania zmotoryzowanych, nakładając obowiązek zapłaty akcyzy przy zmianie rodzaju pojazdu już zarejestrowanego w Polsce z ciężarowego na osobowy. Oznacza to, że osoby, które sprowadzą pojazd przed zmianą przepisów, przy jego przerejestrowaniu zapłacą należną kwotę akcyzy.

Poza tym wprowadzony zostanie nakaz przedłożenia dokumentu podczas rejestracji pojazdu ciężarowego do 3,5 t lub pojazdu specjalnego, który ma potwierdzać brak konieczności uiszczenia podatku akcyzowego. Zgodnie z pomysłem zlikwiduje to zjawisko rejestracji samochodów osobowych jako ciężarowe. Będzie to dotyczyło tych, którzy chcą zarejestrować:

  • samochód ciężarowy o kategorii homologacyjnej N1 (podrodzaj: furgon, furgon/podest, ciężarowo-osobowy, terenowy, wielozadaniowy, van),
  • samochód specjalny o kategorii homologacyjnej M1 i N1.

Mowa więc o wszystkich kategoriach pojazdów ciężarowych, które można podciągnąć pod samochód osobowy. Nie będzie to dotyczyło wyłącznie podrodzaju typu skrzynia, wywrotka, pojemnik, cysterna, skrzynia/żuraw, a także przeznaczonych do przewozu żywego drobiu, zwierząt, kabli, napojów, elementów budowlanych, kontenerów, śmieci oraz innych ładunków.

Dodatkowo podatkiem akcyzowym zostanie objęty zakup samochodu osobowego, jeżeli został on sprowadzony z UE, ale nie był jeszcze zarejestrowany w Polsce, jeśli nie zapłacono za niego akcyzy.

Elektroniczna deklaracja o wysokości zapłaconego podatku

W kontroli podatkowej pomóc ma również elektroniczna deklaracja o wysokości zapłaconej akcyzy. Ten obowiązek nie będzie jednak dotyczył osób fizycznych, które nie prowadzą działalności gospodarczej. One będą mogły złożyć deklarację w formie papierowej.

Zgodnie z planem zmiany w życie miałyby wejść 1 września 2020 roku. Wiemy już jednak, że nie uda się dotrzymać tego terminu, ale wygląda na to, że jesteśmy tego bliżej niż dalej. Wszak rządzący pamiętają, że każdego roku do Polski trafia blisko, a nawet ponad milion aut z importu.

Nic dziwnego, że rządzący przyjrzeli się temu problemowi. Zwłaszcza że już wcześniej planowali znowelizować ustawę i podnieść stawki akcyzy na samochód. Wygląda na to, że ostatecznie odstąpili od tego pomysłu, ale postanowili uszczelnić system.

Oczywiście polscy kierowcy pojazdy najczęściej importują z Niemiec. Więcej o imporcie z kraju naszych zachodnich sąsiadów mówi artykuł pt. Samochody z Niemiec – wszystko, co musisz wiedzieć!“. Co cieszy, auta z importu są coraz dokładniej weryfikowane i to na kilku płaszczyznach. Kierowcy sprawdzają je po numerze VIN, oczywiście pamiętając o przeglądzie w warsztacie czy jeździe próbnej.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 1 Średnio: 5]
Dowiedz się, czym jest numer VIN. Nie daj się oszukać przy zakupie nowego samochodu!
Numer VIN

Odpowiedz