AdBlue — czym jest i jak go używać?

Czym jest i jak używać płynu AdBlue?

AdBlue jest bezpiecznym dla środowiska roztworem mocznika w wodzie demineralizowanej o stężeniu 32,5 proc. Co kluczowe, roztwór ten bierze udział w oczyszczaniu spalin ze szkodliwych dla zdrowia tlenków azotu (NOx). Pomaga w tym system selektywnej redukcji katalitycznej (SCR).

AdBlue, AUS32, DEF

AdBlue to w zasadzie substancja o nazwie technicznej AUS32, którą w Stanach Zjednoczonych określa się terminem DEF. Mocznik, który trafia do katalizatora tlenków azotu (SCR), pomaga w procesie wypalania tych szkodliwych związków. Zamienia się on w amoniak i dwutlenek węgla, wchodząc w reakcję z tlenkami azotu, następnie je neutralizując i zmieniając w pełni bezpieczne dla środowiska i zdrowia azot oraz parę wodną.

Jak stosować AdBlue?

AdBlue w samochodzie znajduje się w specjalnie wyodrębnionym zbiorniku. Zwykle ma on swój osobny wlew w kolorze niebieskim. Kierowca, który prowadzi samochód z systemem SCR, na komputerze pokładowym ma informację o poziomie płynu AdBlue. Jeżeli spada on poniżej wyznaczonej granicy, kierowcę o tym fakcie informuje odpowiednia kontrolka. Najważniejsze, aby nie bagatelizować tego problemu. Spadek poniżej granicznej wartości oznacza, że samochód pokona tylko 1000 km. Następnie po wyłączenia silnika nie da się go uruchomić. Pomocne są też komunikaty informujące o minimalnej ilości płynu AdBlue, jaką trzeba dolać, aby uruchomić jednostkę napędową.

AUS32 można wozić w samochodzie, zwłaszcza że to płyn całkowicie bezpieczny dla skóry. Kierowca, który obleje się płynem, wystarczy, że umyje skórę wodą. Płyn AdBlue jest natomiast niebezpieczny dla nadwozia. To substancja silnie korozyjna, a jej rozlanie może skończyć się zniszczeniem lakierowanych elementów auta.

Dlatego optymalnie poziom płynu uzupełniać na stacji benzynowej, korzystając z pojemnika kupionego w sklepie lub nalać AdBlue z dystrybutora, w zależności od tego, gdzie znajduje się wlew. Niestety, w starszych autach może się on znajdować w kabinie, ale w większości samochodów znajdziemy go przy wlewie paliwa.

Sama cena AdBlue jest niska, podobnie jak eksploatacja. Litr tego płynu kosztuje ok. 2 zł, a zużycie odpowiada ok. 5 proc. zużytego oleju napędowego. Statystycznie, w samochodzie spalającym 10 l oleju napędowego, w tym czasie samochód zużyje ok. 0,5 l płynu Adblue.

W jakich samochodach system SCR jest obowiązkowy?

System selektywnej redukcji katalitycznej i płyn AdBlue stosuje się w samochodach wyposażonych w siniki wysokoprężne. To system stosowany w autach spełniających normę Euro 5 i niemal we wszystkich z normą Euro 6, szerzej opisaną w artykule pt. Normy emisji spalin: Euro 6“.

Nie jest również tak, że eksploatacja AdBlue jest bezproblemowa. Niestety, płyn ma tendencję do zamarzania, zaczynając zmieniać stan skupienia w temperaturze -11,5 st. Celsjusza. Pamiętajmy jednak, że mowa tu o temperaturze płynu, a nie otoczenia. Realnym zagrożeniem dla płynu AUS32 jest mróz -15 st. Celsjusza lub większy. Wprawdzie system SCR ma grzałkę, ale ta działa tylko po uruchomieniu jednostki napędowej. Dlatego, jeżeli samochód przez całą noc stał na siarczystym mrozie, po uruchomieniu silnika powinien on popracować na postoju przez 2-3 minuty.

Niestety, płyn nie wykazuje też odporności na wyższe temperatury. W temperaturze powyżej 30 st. Celsjusza może on ulec rozkładowi, przez co nie spełni swojej funkcji. W takiej sytuacji kierowca może zostać ostrzeżony komunikatem o usterce.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 1 Średnio: 5]
Nie daj się oszukać! Sprawdź VIN samochodu, który chcesz kupić!
Sprawdź VIN

Odpowiedz